BIP
Archiwum
My na Facebooku

Liczniki agnat.pl

Krasnoludki

krasnoludki

Wychowawca: Monika Świtała

Pomoc wychowawcy: Bożena Królik, Julia Sokołowska – Balarin


Eksperymenty dla dzieci - Moje Dzieci Kreatywnie

Piątek 16.04.2021

Witam Was serdecznie. Mam nadzieję, że spędziliście ten czas miło wśród najbliższych osób.
Jestem pewna, że chętnie podejmiecie wyzwanie i chętnie wykonacie zabawy, które dla Was
przygotowałam.
Temat: Eksperymenty to super zabawa.

Na początek trochę się poruszajmy.
Zestaw „Ćwiczenia małych odkrywców”
Dziecko stoi na dywanie i trzyma w ręce wstążkę z bibuły.
Na sygnał rodzica dziecko wyciąga rękę przed siebie i zataczają wstążką koła raz prawą, raz
lewą ręką.
Dziecko nadal stoi. Na hasło rodzica: Leci! – biega po sali, unosząc wstążki wysoko. Na
hasło: Ląduje! – przykuca i opuszcza wstążki na podłogę.
Dziecko układa wstążki na dywanie i na czworakach porusza się w powstałym labiryncie.
Dziecko ustawia się na brzegu dywanu i unosi rękę, w której trzyma wstążkę, drugą rękę
opiera na biodrze. Staje na jednej nodze i macha wstążką do koleżanki lub kolegi. Następnie
przechodzi na drugą stronę i czynność powtarza.
Dziecko układa na dywanie wstążki w różnych odległościach. Następnie przeskakuje przez
wstążki obunóż.
Dziecko leży na plecach z wyprostowanymi nogami i rękami. Trzyma w rękach
rozciągnięte wstążki. Na sygnał rodzica najpierw podnosi się do siadu prostego, następnie
robi skłon w przód, tak aby wstążką dotknąć palców stóp.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Trzyma przed sobą
wstążkę, na którą będzie dmuchać z różną siłą wydechu. Dziecko stara się, aby wstążki jak
najmocniej się poruszały. Po zabawie ze wstążkami wykonuje spokojne wdechy i wydechy.

Co jest cięższe? – zabawy badawcze z wykorzystaniem wagi.
Rodzic przygotowuje dostępne w domu różne wagi – szalkową, kuchenną, łazienkową.
Dziecko waży siebie i różne przedmioty oraz porównuje masę, używając określeń: „ciężki”,
„cięższy”,„lekki”, „lżejszy”.
ƒCiekawa ozdoba – praca techniczna, wypełnianie butelki farbowaną solą.
Zachęćcie dziecko do wykonania niepowtarzalnej ozdoby.
Dajcie dziecku naczynie, do którego wsypie sól. Dziecko miesza sól mazakiem, a kiedy
będzie miała intensywny kolor, wsypuje ją do butelki, używając lejka, i mieszają kolejną
porcję z innym kolorem. Kiedy cała butelka zostanie wypełniona solą, można ją wykorzystać
jako dekorację.

ƒSamoloty – zabawa bieżna.
Na hasło samoloty latają, dziecko biega.
Samolot ląduje – dziecko kuca.

Ile brakuje, ile muszę oddać? – zabawa matematyczna, przeliczanie elementów zbioru.
Dziecko ma po 10 liczmanów (klocki, guziki). Rodzic proponuje
różne zadania, a dziecko przelicza na materiale konkretnym i podają właściwe rozwiązania.
Przykładowe zadania:
– Chcę mieć 10. Mam 4. Ile mi brakuje?
– Chcę mieć 7. Mam 3. Ile mi brakuje?
– Chcę mieć 5. Mam 10. Ile muszę oddać?
– Chcę mieć 10. Mam 7. Ile mi brakuje?
Jeśli dziecko wykazuje zainteresowanie i dalej chce się bawić, można rozwiązywać inne
zadania:
– Mam 4 jabłka. Jeśli dokupię 4, to ile będę mieć razem?
– Chcę mieć 10 naklejek. 5 już mam, ile mi brakuje?
– Miałem 10 talerzy. 2 się rozbiły, ile zostało?
– Tata dostał 2 ciastka, mama dostała 3, a ja 4. Ile mamy razem?
– Miałem 10 nasionek, 7 już zasadziłem. Ile jeszcze muszę zasadzić, żeby wykorzystać
wszystkie?
Po zakończeniu liczenia dziecko dorysowują tyle roślin, ile było nasion, ziaren lub cebulek.
Kolorowe doświadczenia – zabawy badawcze z farbowaniem wody.
Dziecko otrzymuje małe słoiki i kolorowe paski bibuły.
Dzieci najpierw mieszają kolory według poleceń rodzica: czerwony i żółty, niebieski i żółty,
czerwony i niebieski. Dziecko próbuje wyciągać wnioski po przeprowadzonych
doświadczeniach. Może dalej bawić się w łączenie różnych kolorów według uznania.
https://dziecisawazne.pl/10-prostych-eksperymentow-dla-przedszkolakow/

Co przyciąga magnes? – eksperyment z magnesem.
Proszę rodziców aby dziecku przypomniały, co to jest magnes i jakie ma właściwości.
Dziecko opowiada, co wie o magnesie, resztę dopowiada rodzic.
Następnie dziecko magnesem przyciąga dostępne metalowe elementy.
https://www.youtube.com/watch?v=4W5_QH-Arvg
Zapraszam was do jeszcze jedne zabawy o ile pozwoli pogoda na podwórku.
Mydlane bańki – dmuchanie mydlanych baniek.
Możecie też zobaczyć bajkę:

Pozdrawiam p. Monika
Do zobaczenia w poniedziałek 🙂


Myjemy ręce kilkanaście razy dziennie. Czy robimy to dobrze? - Zdrowie

15.04.2021

Witam Was bardzo serdecznie. Oto propozycje zabaw na dzień dzisiejszy.

Temat zajęć: Myjemy ręce

Jak myć ręce. Mycie rąk

Myjemy ręce – przypomnijcie sobie naszą piosenkę i pokazujcie:
https://www.youtube.com/watch?v=nuxdzVKnY9E
Kolorowe sznurki – odwzorowywanie szlaczków.
Dziecko otrzymują plansze (kartki) z narysowanym prze rodzica wzorem. Za pomocą sznurka
odwzorowuje szlaczek. Może to robić bezpośrednio na planszy albo próbować swoich sił na
stoliku lub czystej kartce i tylko na planszę spoglądać.
„Ćwiczenia małych odkrywców” – zestaw ćwiczeń porannych
Dziecko stoi na dywanie i trzyma w ręce wstążkę z bibuły.
Na sygnał rodzica dziecko wyciąga rękę przed siebie i zataczają wstążką koła raz prawą, raz
lewą ręką.
Dziecko nadal stoi. Na hasło rodzica: Leci! – biega po sali, unosząc wstążki wysoko. Na
hasło: Ląduje! – przykuca i opuszcza wstążki na podłogę.
Dziecko układa wstążki na dywanie i na czworakach porusza się w powstałym labiryncie.
Dziecko ustawia się na brzegu dywanu i unosi rękę, w której trzyma wstążkę, drugą rękę
opiera na biodrze. Staje na jednej nodze i macha wstążką do koleżanki lub kolegi. Następnie
przechodzi na drugą stronę i czynność powtarza.
Dziecko układa na dywanie wstążki w różnych odległościach. Następnie przeskakuje przez
wstążki obunóż.
Dziecko leży na plecach z wyprostowanymi nogami i rękami. Trzyma w rękach
rozciągnięte wstążki. Na sygnał rodzica najpierw podnosi się do siadu prostego, następnie
robi skłon w przód, tak aby wstążką dotknąć palców stóp.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Trzyma przed sobą
wstążkę, na którą będzie dmuchać z różną siłą wydechu. Dziecko stara się, aby wstążki jak
najmocniej się poruszały. Po zabawie ze wstążkami wykonuje spokojne wdechy i wydechy.
Przelać albo przesypać – zabawa badawcza, segregowanie produktów na sypkie i płynne.
Zaproście dziecko do kuchni, gdzie przygotujcie butelkę z wodą i pojemnik z solą. Poproście
dziecko, aby napełniło wodą inną butelkę. Zapytajcie „ co zrobiło?”, dążąc do uzyskania
określenia „przelać”.
Następnie poproście dziecko, aby przełożyło sól do innego naczynia. Poproście dziecko aby
określiło tę czynność – „przesypywanie”.
Następnie pokażcie dziecku obrazki różnych artykułów, a dzieci określają, czy się je przelewa
czy przesypuje.
Dziecko może sprawdzić swoje przypuszczenia. W tym celu może przelać sok, mleko, a
przesypać piasek, dowolne ziarna.
Po przeprowadzeniu doświadczeń zapoznajcie dziecko z terminami „płyny” jako nazwa
uogólniająca na wszystko, co przelewamy, oraz „materiały sypkie”, czyli te, które
przesypujemy.

Zobaczcie inne zabawy w „przelewanie”
https://uczymyibawimy.pl/2017/05/cwiczenia-w-przelewaniu-wody-zycie.html

w „przesypywanie”
https://www.youtube.com/watch?v=L0KT1Wz-A8M

Kolorowe piłki – zabawa rzutna.
Dziecko bawi się piłeczką: podrzuca i łapie, turla, itp.
ƒƒ
Co jest dłuższe? – zabawa matematyczna, szacowanie długości przedmiotów.
Przed dzieckiem leżą rozłożone różne przedmioty: sznurówka, kredka, szalik, wstążka,
długopis, linijka, kreatywny drucik, pasek, kartka, tubka z pastą do zębów.
Dziecko wybiera dwa spośród przedmiotów, określa „na oko”, który z nich jest dłuższy.
Następnie sprawdza, czy miało rację, przykładając przedmioty do siebie.
Rodzic zwraca uwagę na to, aby przedmioty właściwie się stykały.
Już to wiem – zabawa edukacyjna z kartą pracy, utrwalenie wiadomości. Dla dzieci chętnych
Samoloty – zabawa bieżna.
Dziecko biega jak „samolot”. Na sygnał „lądowanie”- kuca.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
Policz, ile jest – zabawa matematyczna, doskonalenie przeliczania do 10.
Dziecko siedzi na brzegu dywanu, na którym układa klocki ( lub inne ulubione zabawki)
Poprośmy dziecko, aby ułożyło 5 klocków (zabawek) w rzędzie.
Następnie 7 klocków (zabawek) w rzędzie, a później – 4 klocki (zabawki).
Dziecko przelicza elementy w rzędach. Następnie rodzic pyta,
ile klocków (zabawek) trzeba dołożyć do pierwszego rzędu, żeby było 10, ile do następnego i
do kolejnego.
Następnie dziecko, przelicza na palcach i podaje kolejno odpowiedzi: Ile trzeba dołożyć do 6,
żeby było 10? Ile trzeba dołożyć do 2, żeby było 10? Ile trzeba dołożyć do 7, żeby było 10?.
Zabawa trwa tak długo jak dziecko ma ochotę.

Zajęcia popołudniowe
Rymowanki – eksperymenty językowe.
Rodzic podaje przykłady rymów:
koleżanka –szklanka,
barek – kanarek,

kot – płot.
Dziecko wymyśla pary wyrazów, które się rymują. Może tworzyć przy tym eksperymenty
językowe i wymyślać wyrazy, które nic nie znaczą.
Poeksperymentujmy! – zabawy badawcze.
Zapraszam was do zabawy na podwórku ( jak pogoda pozwoli)
Pobawcie się piaskiem i wodą.

 

Pozdrawiam p. Monika


Mali Odkrywcy z Łochowic • Nasze Białe Błota

Środa 14:04.2021

Serdecznie Witam. Propozycje zabaw.

Temat : Co lubią robić odkrywcy i wynalazcy?

PRZEDSZKOLE MALI ODKRYWCY

1.Kreatywne druciki – zabawy twórcze.
Dziecko otrzymuje kreatywne druciki w różnych kolorach. Zachęcamy dziecko do
stworzenia z drucików ciekawych prac.

2. Co słyszysz?– zagadki słuchowe.
https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc

3.„Ćwiczenia małych odkrywców” – zestaw ćwiczeń porannych
Dziecko stoi na dywanie i trzyma w ręce wstążkę z bibuły.
Na sygnał rodzica dziecko wyciąga rękę przed siebie i zataczają wstążką koła raz prawą, raz
lewą ręką.
Dziecko nadal stoi. Na hasło rodzica: Leci! – biega po sali, unosząc wstążki wysoko. Na
hasło: Ląduje! – przykuca i opuszcza wstążki na podłogę.
Dziecko układa wstążki na dywanie i na czworakach porusza się w powstałym labiryncie.
Dziecko ustawia się na brzegu dywanu i unosi rękę, w której trzyma wstążkę, drugą rękę
opiera na biodrze. Staje na jednej nodze i macha wstążką do koleżanki lub kolegi. Następnie
przechodzi na drugą stronę i czynność powtarza.
Dziecko układa na dywanie wstążki w różnych odległościach. Następnie przeskakuje przez
wstążki obunóż.
Dziecko leży na plecach z wyprostowanymi nogami i rękami. Trzyma w rękach
rozciągnięte wstążki. Na sygnał rodzica najpierw podnosi się do siadu prostego, następnie
robi skłon w przód, tak aby wstążką dotknąć palców stóp.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Trzyma przed sobą
wstążkę, na którą będzie dmuchać z różną siłą wydechu. Dziecko stara się, aby wstążki jak
najmocniej się poruszały. Po zabawie ze wstążkami wykonuje spokojne wdechy i wydechy.

4. Co rozpuszcza się w wodzie? – zabawy badawcze.
Przygotowujemy potrzebne do doświadczeń rzeczy:
– naczynie z wodą i łyżeczka,
– miseczkę z solą,
– naczynie z olejem,
– miseczkę z cukrem,
– naczynie z kaszą,
– naczynie z kostkami lodu,
– miseczkę z grochem.
Proponujemy dziecku połączyć z wodą jeden składnik i sprawdzić, czy jest on rozpuszczalny
w wodzie.
Po zakończeniu doświadczeń dziecku wyciąga wnioski oraz dzieli wspólnie przedmioty na
rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie.

5. Czy znamy te dźwięki? – ćwiczenia słuchowe.
Przygotujmy dziecku zestaw różnych przedmiotów, które posłużą do dowolnych
eksperymentów – dziecko ma sprawdzić, jaki dźwięk można wydobyć przy użyciu
każdego z przedmiotów. (grzechotka, papier, woreczek foliowy, nożyczki, naczynie z wodą,
butelka plastikowa, piłeczka pingpongowa, klucze, klawiatura od komputera, metalowe
łyżeczki)

6. Eksperymenty z wodą- zobaczcie.
https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

Tabliczka Mali Odkrywcy

7.„Idź, jak słyszysz” – zabawa ruchowa, utrwalenie kierunków.

Dla ułatwienia można założyć na prawą rękę frotkę do włosów (na nadgarstek lewy w
przypadku, gdy dziecko jest leworęczne).
Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją rodzica:
Idź dwa kroki do przodu, skręć w lewo, zrób pięć kroków, skręć w prawo, itd.
8. Co powstanie z plamy?
Potrzebne będą farby plakatowe, kartka z bloku i słomka. Proszę rodziców, aby nałożyli na
kartkę z bloku 3 kolory farby w różnych odległościach. Powstałe plamy będziecie moi
kochani rozdmuchiwać za pomocą słomek. Farby łączą się ze sobą. Będziecie bawić się w
tworzenie obrazów.

Zajęcia popołudniowe
9. Zobaczcie film
ttps://www.youtube.com/watch?v=GynEKCysq7c

Pozdrawiam p. Monika

 


Wtorek 13.04.2021

Dzień dobry Krasnoludki!

Piosenka na rozpoczęcie dnia:

Powitanka – klaskanka

Ćwiczenia poranne:

Ćwiczymy razem ze Świeżakami 

Nasz dzisiejszy temat to prąd. Czy wiecie skąd się on bierze? Zobaczcie film i odpowiedzcie na pytania.

Nie taki prąd straszny

Pytania po zobaczeniu filmu:

  • Jak należy zachowywać się podczas burzy? Co nam wolno, a czego nie powinniśmy robić?
  • Skąd bierze się prąd w gniazdku elektrycznym?
  • Gdzie wytwarzany jest prąd?
  • Dlaczego powinniśmy oszczędzać energię elektryczną?
  • Jak możemy oszczędzać energię?
  • Jak prąd dociera do naszych domów?
  • Czego nie powinniśmy robić aby nie poraził nas prąd?

„Magiczny worek” – zabawa dotykowa;

rozwijanie wrażliwości sensorycznej; rozpoznawanie niepodłączonych w danej chwili urządzeń za pomocą dotyku (telefon, myszka do komputera, budzik elektryczny, zegarek elektryczny, szczoteczka elektryczna, waga elektryczna, latarka), ustalanie sposobu ich zasilania: prąd płynący przez kabel lub/i baterie.

„Berek elektryk” 

Rodzic jest berkiem. Na sygnał dziecko raz z drugim rodzicem lub rodzeństwem rozbiegają się po pokoju, a berek je goni. By nie zostać złapanym przez berka, trzeba stanąć w miejscu, wyciągnąć ramiona w górę i udawać słup elektryczny. Berek nie może stać przy słupie dłużej niż 3 sekundy. Jeżeli berkowi uda się kogoś złapać, zamienia się z nim rolami.

Posłuchajcie wiersza:

J. Tuwim

Pstryk

 

Sterczy w ścianie taki pstryczek,
Mały pstryczek-elektryczek,
Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,
To się widno robi w mig.

Bardzo łatwo:
Pstryk – i światło!
Pstryknąć potem jeszcze raz,
Zaraz mrok otoczy nas.
A jak pstryknąć trzeci raz-
Znowu dawny świeci blask.

Taką siłę ma tajemną
Ten ukryty w ścianie smyk!
Ciemno – widno –
Widno – ciemno.

Któż to jest ten mały pstryk?
Może świetlik? Może ognik?
Jak tam dostał się i skąd?

To nie ognik. To przewodnik.
Taki drut, a w drucie PRĄD.
Robisz pstryk i włączasz PRĄD!
Elektryczny bystry PRRRRĄD!
I skąd światło?
Właśnie stąd!

 
Czy wiecie o czym jest ten wierszyk? (włącznik światła)
 
Miłej zabawy
p. Magda

 

__________________________________________________________________________________________________________________________

 

Wtorek 13.042021

 

Zabawy popołudniowe

 

  1. Poznajcie urządzenia kuchenne:

https://www.youtube.com/watch?v=d0HYSGTVOOk

 

Dźwięki, które wydają możecie naśladować.

 

2. Pożyteczne urządzenia” – zabawa słowna do wiersza Bożeny Szuchalskiej

(masażyk).

 

Dziecko siada przed rodzicem, który recytuje wiersz i wykonuje masażyk

 

„W moim domu mówię wam

Ja urządzeń dużo mam. – rysujemy domek na plecach

 

Gdy do prądu włączę je,

Życie lżejsze staje się. – uderzamy dwoma palcami

 

Już lokówkę podłączyłam

Śliczne loki nakręciłam. – rysujemy spirale od góry do dołu

 

Gdy żelazko się nagrzało,

Pięknie bluzkę prasowało. – otwartymi dłońmi masujemy plecy

 

Teraz wodę ja nalewam

i w czajniku ją podgrzewam. – uderzamy paluszkami po całych plecach

 

W domu już czyściutko mam,

bo odkurzacz sprząta sam. – piąstką masujemy plecy

 

Urządzenia elektryczne,

są tak bardzo pożyteczne. – rysujemy uśmiechniętą buźkę

 

Uciekajmy teraz stąd, – paluszkami uderzamy po całych plecach

czy poczułeś mały prąd? – łaskoczemy pod paszką

 

 

 

3.Urządzenia elektryczne-  kolorowanka

 

Pokolorujcie wybrane urządzenia

 

Zał

 Pozdrawiam Pani Lidka

___________________________________________________________________________________________________________________________

 


Mali Odkrywcy - aktualności, najnowsze informacje z życia przedszkola

 

 

Poniedziałek 12.04.2021

Witam serdecznie. Propozycje zabaw na dzisiaj.

Temat tygodnia: Odkrywamy świat.
Temat: Wynalazki, które zmieniły świat.

„Przywitajmy się wesoło” – powitanie dzieci piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
Dzieci stoją, śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy raz, dwa, trzy, (trzy razy klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy ja i ty (klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, już tupiemy raz, dwa, trzy, (trzy razy tupiemy)
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty. (tupiemy)
Hop, hop dzień dobry witam wszystkich was (dwa razu podskakujemy, robimy ukłon na
prawo i lewo)
Cwałujemy jak koniki już muzyka woła nas. (poruszamy się krokiem odstawno-dostawnym)

„Układaj tak jak ja” – odtwarzanie szeregów i rytmów
Dziecko w parze z rodzicem dobierają sobie klocki, ( guziki, wycięte figury geometryczne )z
których rodzic układa jakiś szereg albo rytm, a dziecko go odtwarza. Dziecko z rodzicem
porównują dwa obrazy, przeliczają klocki i zamieniają się rolami.
„Co tak pachnie?” – zabawa badawcza, rozpoznawanie różnych przedmiotów za pomocą
zmysłu węchu.
Dziecko siedzi przed stolikiem, na którym rodzic przygotował naczynia z różnymi
przedmiotami (artykuły o charakterystycznych zapachach: np. cytryna, ocet, cukier
waniliowy, cynamon, kawa, proszek, mydło, perfumy, pomarańcza, pasta do zębów). Dziecko
ma zakryte oczy i po zapachu rozpoznaje i nazywa wąchany artykuł. Zgromadzone
przedmioty można podzielić na nadające się do spożycia (spożywcze) oraz nienadające się do
spożycia (chemiczne).
Proszę o zachowanie zasad bezpieczeństwa.
„Ćwiczenia małych odkrywców” – zestaw ćwiczeń porannych ( ćwiczenia z dnia
wczorajszego)
ƒWynalazki, które zmieniły świat.
Obejrzyjcie film i zastanówcie się czy wszystkie były dobre?

Które wynalazki mogły zmienić na lepsze życie na naszej planecie? Porozmawiajcie o tym z
rodzicami.

Od startu do mety – zabawa elementem turlania. (pełzania, biegania). Dziecko przemieszcza
się z miejsca na miejsce w odpowiedni sposób, rodzic może mierzyć czas i zapisywać.
Wspólne porównywanie wyników.
Jak było wcześniej? – rozmowa.
Rodzic pokazuje ilustrację wybranego przez siebie wynalazku i pyta, jak mogli radzić sobie
ludzie, zanim został on wynaleziony. Dzieci wypowiadają się na temat tego, czym ludzie
oświetlali pomieszczenia albo jak żyli bez telefonu, jak przemieszczali się bez samochodów..

Wytnij i wklej do odpowiedniej kolumny.

Zajęcia popołudniowe

Poznajemy wynalazców – oglądanie filmu edukacyjnego „Byli sobie wynalazcy”.
https://www.youtube.com/watch?v=reKBFJb_1c8&list=PLrxIUgzimKbk9K3rhy_mKM FDkzhxUEoWt
Narysujcie swój „wynalazek”- praca dowolna. Rozwijanie wyobraźni.
Wynalazcy zabawek – praca techniczna, wykonanie żaglówki z recyklingu.
Przygotujcie sobie nakrętkę, wykałaczkę, papier, plastelin
Wypełnijcie nakrętkę plasteliną, wytnijcie żagiel, nabijcie go na wykałaczkę i umocujcie w
nakrętce.
Życzę miłej zabawy.

Pozdrawiam p. Monika


Owca Plus”. W dziesięć lat potrojono pogłowie owiec na Śląsku - Ochrona  środowiska

Piątek 09.04.2021

Witajcie moi kochani!

Temat zajęć: Owce, barany.

Naukowcy sprzedali genetycznie zmodyfikowaną owcę rzeźnikowi - tvp.info

1. Na początek Zagadki słowne „W gospodarstwie”.

Kare, gniade, białe, siwe,

każdy z nich ma piękną grzywę.

Na kopytach ich podkowy,

czasem warkocz na ogonie.

Zarżą, gdy dać im chcesz marchewkę.

Czy odgadłeś już, że to są … (konie)?

Chociaż bywa czarno-biała i zieloną trawę zjada,

mleko daje śnieżnobiałe – zagadka to nie lada.

Przed deszczem się w oborze chowa

i głośno muczy – wiesz kto to? (krowa)

Gdacze, grzebie – to nie bajka,

znosi dla nas pyszne jajka … (kura)

Często wołam: me, me,
Czy ktoś wełnę moją chce? (owca)

Mieszka w chlewiku, kąpie się w błocie,

ogonek ma jak różowa sprężynka.

Gdy zachrumka, gdy zakwika,

każdy pozna, że to … (świnka)

Chodzi po podwórku,

kukuryku woła.

Ma wspaniały ogon,

to jego ozdoba. (kogut)

Lubię pływać w stawie
każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków
słychać moje: kwa, kwa, kwa. (kaczka)

Większe niż kury, ale nie kaczki.

Z daleka już słychać ich gulgot dziki –

Kto tak gulgocze? To … (indyki)

Beczy i potrząsa bródką,
chce się dostać do ogródka.
Gdzie kapusta i sałatka.
Och, nietrudna to zagadka! (koza)

Mruczy, miauczy, prycha,

czasem pije mleko,

czasem myszy szuka. (kot)

2. Zobaczcie bajkę.
Bajka

3. Poproście rodzica o przeczytanie wierszyka.

Dorota Gellner

Śniadanko baranka

Siadł baranek do śniadanka.
Ma w miseczce trochę sianka,
ale jeść go nie ma chęci.
Beczy: – Beee… – i nosem kręci.
Przyszedł prosiak, siadł na ganku:
– Jedz śniadanko! Jedz, baranku.
Za mamusię, za tatusia…
Kocur też na ganku usiadł:
– Jedz za wujka! Jedz za ciotkę!
Jedz, baranku, sianko słodkie!
Rzekł baranek: – Już, chwileczkę!
– Wziął widelec i łyżeczkę,
i w miseczce łyżką grzebie:
– Zjem najlepiej sam za siebie!

 

Po przeczytaniu odpowiedzcie na pytanie:
Co jadł baranek na śniadanie?

4. Posłuchajcie piosenki
Piosenka

5.  Pokolorujcie jednego Baranka.
Propozycja nr. 1
owieczka-baranek-kolorowanka-do-druku – Lemon Tree restauracja, bar, ogród,  koncerty
Propozycja nr. 2
Kolorowanka Baran | Kolorowanki dla dzieci do druku
Pozdrawiam p. Monika


Bracia kradli kozy, by uzbierać pieniądze na nakręcenie filmu - RMF 24

Czwartek 08.04.2021

Witajcie moi drodzy!

Temat zajęć: Koza.

Kozy zamiast kosiarek. Nowy projekt w budżecie obywatelskim [POSŁUCHAJ] –  Warszawa i Mazowsze – najnowsze wiadomości w RDC

1.Powitanka – utrwalenie form grzecznościowych.

Dziecko podchodzi do domowników i wita się z każdym, np. przez podanie ręki, ukłon, przytulenie, używając form grzecznościowych: Dzień dobry. Jak się masz? Miło cię widzieć.

2. Posłuchajcie bajeczki:
Bajka

3. Posłuchajcie piosenki (tylko pierwsze 2 minuty)

Piosenka

4. Poproście rodzica o przeczytanie wierszyka.

Irena Rogińska

Koza

Babcia Klara kozę miała
Różne figle, wyprawiała,
Kiedyś w pole ją pognała ,
Do palika przywiązała,
Jak zaczęła się szamotać robić me..me..,
I babcię kopać,
Klara z werwą tak ruszyła ,
Że swe trepy pogubiła,
Miała w sieni inne buty,
W jednym zamek był zepsuty,
Lecz drugiego nie znalazła,
Bo go dawno, Fruzia zjadła,
Gdy gazetę, czytać chciała,
Koza kradła i zmykała,
Babcia Klara stara była,
Więc cierpliwość, już straciła,
Chyba wydam cię kochana,
Ale nie chcę zostać sama,
Chociaż robisz rumor w koło
Jednak z tobą jest wesoło,
Gdy to koza usłyszała,
Bardziej rozdokazywała,
Klara pranie wywiesiła
Fruzia zaraz je zbrudziła,
Wbiła w wiadro swoje rogi,
I wylała trochę wody,
Jakże Klara się zdziwiła,
Kiedy kozę wydoiła,
Z wymion wyszły buty oba,
I gazeta całkiem nowa,
Fruzia wciąż robiła zamęt,
Że ,aż babcia wpadła w lament,
Widząc w kozie wciąż minusy
Po czasie znalazła plusy,
Ciągle ganiam, tracę zdrowie,
A tu nagle! Pomysł w głowie
Przecież Ci co wciąż biegają,
Swą kondycję poprawiają.

5. Pokolorujcie jedną kolorowankę

propozycja nr 1

Kolorowanki Koza

propozycja nr 2

Kolorowanki: Kolorowanki: Koza do druku dla dzieci i dorosłych

Pozdrawiam p. Monika

Husqvarna 525 rx - Obrazek, fotka, zdjecie, photo #779648 - Galeria  rolnicza agrofoto


Środa 07.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Tęczowy zawrót głowy

 

Dzień dobry Krasnoludki!

  1. „Pogodne ćwiczenia” – zabawa na dobry początek dnia.

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

  1. Tęczowa zagadka – wprowadzenie do tematu zajęć.

Siedmiu kolorom urodę zawdzięcza,

na niebie łuk piękny, każdy już wie,

że to… .  (tęcza)

Obejrzyj poniższe ilustracje.

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

  • Jakie kolory ma tęcza?
  • Kiedy na niebie pojawia się tęcza?
  1. „Jak powstaje tęcza?” – wysłuchanie wiersza H. Ożogowskiej.

Tęcza

Lśni na niebie tęcza,

śliczna, kolorowa.

Pytają się dzieci:

– Kto ją namalował?

Słonko malowało

pędzelkiem ze złota.

Udała się słonku

malarska robota.

Hanna Ożogowska

Odpowiedz na pytania:

  • Co lśni na niebie? /Na niebie lśni tęcza.
  • Jak wygląda tęcza opisana w wierszu? /Jest śliczna i kolorowa.
  • Kto namalował tęczę? /Tęczę namalowało słonko.
  1. „Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały” – bajka.

Obejrzyjcie krótką bajkę o tym, jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów.

https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw

  • Jakie kolory pojawiły się na tęczy?
  • Jakie zwierzęta zobaczyły tęczę?
  • Jakie kwiaty rosły na łące?

Podczas kolejnego oglądania rodzic zachęca dziecko, aby opowiedziało krótką historyjkę o tym, jak słoneczko z chmurką wyczarowały tęczę.

Historyjka obrazkowa

  1. Barwy tęczy – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.

Rodzic rozkłada na dywanie siedem kartek w barwach tęczy. Następnie wymienia nazwę jednej z nich, a dziecko odszukuje w pokoju jeden przedmiot w podanym kolorze i kładzie go na kartce.

  1. Kolorowe kartki – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z rekwizytem.

Do ćwiczeń można wykorzystać kolorowe kartki z poprzedniej zabawy.  

  • Kolorowy marsz – ćwiczenia ramion. Dziecko maszeruje po obwodzie koła, naprzemiennie unosząc i opuszczając trzymaną przed sobą kartkę.
  • Kolorowy slalom – zabawa bieżna. Rodzic układa kartki w jednej linii, z zachowaniem odległości około dwóch kroków między nimi. Dziecko biegnie slalomem pomiędzy kartkami.
  • Słońce – ćwiczenia karku. Dziecko poruszając się po obwodzie koła, przyciska kartkę brodą do obojczyka, tak aby nie upadła. Na hasło: słońce zatrzymuje się i unosi głowę. Po chwili podnosi kartkę z podłogi i kontynuuje ćwiczenie.
  • Podskoki – zabawa skoczna. Dziecko układa kartkę na podłodze i staje na niej. Następnie wykonuje podskoki do przodu lub do tyłu, w zależności od polecenia rodzica, np. Skacz do przodu. Skacz do tyłu. Skacz w bok itp.
  • Kolorowe kule – ćwiczenia stóp. Dziecko staje bosymi stopami na kartce i porusza palcami, próbuje ją zmiąć.
  • Kule w górę – zabawa rzutna. Dziecko podnosi kartkę z podłogi i formuje z niej kulkę. Następnie maszeruje po obwodzie koła i na sygnał rodzica podrzuca ją, po czym próbuje złapać.
  • Spokojne kolory – zabawa wyciszająca. Dziecko siada na dywanie i do dźwięków dowolnej spokojnej muzyki rozkłada swoją kulę i rozprasowuje kartkę dłońmi. Następnie kładzie się na plecach i umieszcza kartkę na brzuchu. Wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami, obserwuje unoszącą się kartkę.
  1. Kolory tęczy – propozycje ćwiczeń manualnych.

Propozycja 1 – Tęcza – malowanka

Dokończ malowanie tęczy, odbijając w każdym punkcie palec zamoczony w farbie wybranego koloru.

Rodzic rozkłada na paletach farby tylko w czterech kolorach: żółtym, czerwonym, niebieskim i granatowym. Dziecko podejmuje wspólnie z rodzicem próbę stworzenia pozostałych trzech. Wyciska farby z tubki, łącząc niebieski z żółtym, niebieski z czerwonym oraz żółty z czerwonym. Dziecko nazywa powstałe kolory: zielony, fioletowy, pomarańczowy i uzupełnia tęczę wszystkimi kolorami. Podczas malowania palcami dziecko przy każdej zmianie koloru wyciera palec o mokre chusteczki.

Propozycja 2 – Tęcza – kolorowanka

Pokoloruj tęczę, używając kredek w odpowiednim kolorze.

  1. Piosenka „Tęcza cza cza cza”.

Na zakończenie zajęć posłuchaj piosenki o tęczy.

Życzę miłego dnia!

Pozdrawiam

p. Iza


Collecta Zwierzęta domowe Krowa Friesian (88481) - Ceny i opinie - Ceneo.pl

Wtorek 06.04.2021

Witajcie moi kochani! 

Temat tygodnia: „Zwierzęta na wsi”

Temat zajęć: „Krowa”

Sennik krowa – sen o krowie. Znaczenie snu, analiza | Dzień Dobry TVN |  Dzień Dobry TVN

1. Zobaczcie bajkę.

Bajka

2. Posłuchajcie piosenki.

Piosenka

3. Poproście rodzica o przeczytanie wierszyka:

K. Łochocka

Czarna krowa

Czarna krowa w kropki bordo
gryzła trawę kręcąc mordą.
Kręcąc mordą i rogami
gryzła trawę wraz z jaskrami.

„Czarna krowo, nie kręć rogiem,
bo ja pieróg jem z twarogiem:
gdy tak srogo rogiem kręcisz,
gryźć pieroga nie mam chęci.”

„Jedz bez trwogi swe pierogi,
nie są groźne krowie rogi.
Jestem bardzo dobra krowa
rodem z miasta Żyrardowa.

Raz do roku w Żyrardowie
pieróg z grochem dają krowie.
Więc mi odkrój róg pieroga,
a o krowich nie myśl rogach.

Ja Ci również radość sprawię:
Jaskry, które rosną w trawie,
zręcznie ci pozrywam mordą
czarną mordą w kropki bordo.”

4. Pokolorujcie krowę.

Fototapeta Cartoon krowa na kolorowanka • Pixers® - Żyjemy by zmieniać

Pozdrawiam p. Monika


Piątek 02.04.2021

Witajcie moje kochane Krasnoludki! 🙂
Temat zajęć: „Śmigus-dyngus”

1. Poproście rodzica o przeczytanie wierszyka/rymowanki.

Śmigus-Dyngus - wierszyki-masażyki - Wspieranie Rozwoju Dzieci

2. Posłuchajcie piosenki.

Piosenka

3. Policzcie ile widzicie kropelek.

4. Pokolorujcie kropelki wody.

Propozycje zadań Gr.III 14-17.04.2020r. | Tęczowe Przedszkole nr 47 w  Lublinie

Pozdrawiam P. Monika


Czwartek 01.04.2021

Witajcie moi drodzy

Temat zajęć: „Koszyczek wielkanocny”

1.Powitanka – utrwalenie form grzecznościowych.

Dziecko podchodzi do domowników i wita się z każdym, np. przez podanie ręki, ukłon, przytulenie, używając form grzecznościowych: Dzień dobry. Jak się masz? Miło cię widzieć.

2. Posłuchajcie piosenki.

Piosenka

3. Dorysujcie proszę pisanki do pustego koszyka.

4. Pokolorujcie jedną kolorowankę.

Propozycja nr. 1

Propozycja nr. 2

Pozdrawiam P. Monika


Środa 31.03.2021

Witajcie moi kochani! 🙂
Temat zajęć: „Zwierzątka wielkanocne”

1. Poproście rodzica o przeczytanie bajeczki.

(Niech dzieci odpowiadają na pytania)

Zajączki Małgorzata Barańska

Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica

Kocha je ogromnie mama zajęczyca

2. Posłuchajcie piosenki.

Piosenka

3. Ile widzicie kurczaczków?

4. Pokolorujcie 1 pracę.

Propozycja nr 1

Propozycja nr 2

 

Pozdrawiam p. Monika

 


000AWV25ME5JAT9T-C122-F4

Wtorek 30.03.2020

Witajcie moi drodzy! 🙂

Temat zajęć: „Pisanki, kraszanki”

download

1.Powitanka – utrwalenie form grzecznościowych.

Dziecko podchodzi do domowników i wita się z każdym, np. przez podanie ręki, ukłon, przytulenie, używając form grzecznościowych: Dzień dobry. Jak się masz? Miło cię widzieć.

2. Zobaczcie bajkę a następnie odpowiedzcie na następujące pytania.

🔶Bajeczka🔶

3. Rozmowa na temat obejrzanej bajce:

🔶 Co zrobiły jajka?

🔶 Gdzie się śmiały jajka?

🔶 Co zajączek trzyma w koszyku?

pisanka_lipska_rozowo_niebieska_strona_male

4.Zagadki

Mam czerwone nóżki,

jestem żółtą kulką.

A kiedy urosnę,

To zostanę kogutem lub kurką

(kurczątko)

W jaki to dzień, raz do roku

wolno, a nawet wypada,

brata, siostrę polać wodą,

a sąsiadowi – sąsiada?

(w lany poniedziałek)

Ma dwa rogi, cztery nogi,

z wełny kożuch na mróz srogi

Trawę skubie cały ranek,

ten biały……..

(baranek)

Jak się nazywa

skorupka od jajek,

która się na cacko

świąteczne nadaje?

(wydmuszka)

W różne wzorki malowana,

cała wkoło opisana

(pisanka)

5.Wykonajcie 1 prace.

Propozycja nr.1

images

Propozycja nr.2

Kolorowanka-wielkanocna-z-jajkiem-i-szlaczkami

Wykonując prace można posłuchać piosenki = 🔶Piosenka🔶

Pozdrawiam p. Monika.

 

Poniedziałek 29.03.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Witajcie Krasnoludki!

Temat zajęć: Wielkanocne zwyczaje

  1. Przywitajmy się wierszykiem „Na dzień dobry” – zabawa na powitanie.

Na „dzień dobry” rączki machają,    /machamy na powitanie

Tak ze wszystkimi się witają.

Digi, digi,       /prawa dłoń wykonuje falujący ruch w kierunku lewej dłoni

klap, klap, klap           /klaszczemy 3 razy

Digi, digi,       /lewa dłoń wykonuje falujący ruch w kierunku prawej dłoni

Klap, klap, klap          /klaszczemy 3 razy

Wszyscy się witamy tak.         /przybijamy piątkę z rodzicem.

  1. Posłuchajcie wiersza pt. „Wielkanocne zajączki” Małgorzaty Lewickiej.

Wielkanocne zajączki

Pytał raz zająca zając,

kręcąc noskiem i wzdychając:

„Powiedz, drogi przyjacielu,

wszak na rzeczach znasz się wielu,

co dać dzieciom na Wielkanoc:

czy marchewkę, świeże siano,

pęk sałaty lub kapustę?

Martwię się już tak od szóstej!”.

A przyjaciel tak mu powie:

„Po co tracić czas i zdrowie!

Schrup marchewkę lepiej sam,

bo ja inny pomysł mam.

Zajączkowa niespodzianka

wielkanocna to pisanka!

Sposób prosty, mówię z góry:

trzeba jajko wziąć od kury

i na twardo ugotować.

Gdy ostygnie, pomalować,

w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.

Ej, ucieszą się dzieciaczki!

Napisz jeszcze swe życzenia –

wielkanocne pozdrowienia.

Wszystko już kolego wiesz,

więc do pracy teraz spiesz”.

Pomknął ucieszony zając

ważne słowa powtarzając.

A w świąteczny ciepły ranek

wszystkie dzieci roześmiane

otrzymały niespodzianki:

dyngus, bazie i pisanki.

Wraz z żółtymi żonkilami

mała kartka z życzeniami:

Niechaj dziś dla wszystkich dzieci

wielkanocne słonko świeci.

Dla starszaka i dla brzdąca

pozdrowienia od ZAJĄCA.

Małgorzata Lewicka

  1. Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza:
  • Jaki kłopot miał zajączek?
  • Jaką radę dał mu kolega?
  • Jak robi się pisanki?
  • Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?
  1. Z czym kojarzą się Święta Wielkanocne? – zabawa dydaktyczna.

Dziecko ogląda różnorodne obrazki związane ze Świę­tami Wielkanocnymi i świętami Bożego Narodzenia: koszyczek wielkanocny, pisanki, baranka, zabawki do oblewania, bombki, łańcuch choinkowy, choinkę, Świętego Mikołaja. Dziecko wybiera te obrazki, które jego zdaniem pasują do zbliżających się świąt wielkanocnych i uzasadnia swoją wypowiedź.

Obrazki

  1. Zabawa „Zajączki do domu” – zabawa ruchowa na czworakach.

Zachęcam do zabawy wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem. Do zabawy potrzebujemy obręczy, którą można wykonać np. ze sznurka lub skakanki. Potrzebujemy tylu obręczy, ilu jest uczestników zabawy. Dziecko siedzi w siadzie podpartym w małej obręczy-norce. Na sygnał: Zajączki na spacer! dziecko porusza się na czworakach skokiem zajęczym pomiędzy obręczami. Na hasło: Zajączki do domu! – wraca do swojej obręczy.

  1. Wielkanocny quiz – gra planszowa dla całej rodziny.

Planszę do gry można wydrukować (Wielkanocna gra planszowa) lub narysować na kartce wspólnie z rodzicem na wzór tej załączonej.

Liczba graczy: dowolna (od 1 do 4)

Materiały: plansza; kostka do gry, pionki (można wykorzystać też guziki lub nakrętki)

Zasady gry

Dorosły rozkłada planszę do gry. Gracze ustawiają swoje pionki obok zajączka. Kolejno rzucają kostką i przesuwają się o wskazaną liczbę oczek. Gdy pionek stanie na polu z pisanką, gracz otrzymuje dowolne zadanie, np. ruchowe (zrób przysiad, zrób dwa pajacyki) lub zagadkę (Co to jest? Ma trąbę i wielkie uszy?). Dorosły może wymyślać przeróżne zadania, znając możliwości i zasób wiedzy dziecka oraz wiedząc jakiego rodzaju zagadki najbardziej mu się podobają. Za poprawne wykonanie zadania lub rozwiązanie zagadki gracz zyskuje dodatkowy rzut kostką. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza dotrze do mety. Jeśli nie wykona zadania lub źle odpowie na zadane pytanie, traci kolejkę.

  1. Piosenka „Marcowe zajączki”.

Zapraszam do zabawy przy piosence „Marcowe zajączki”.

https://www.youtube.com/watch?v=tCDPA_zF8uQ

Zabawa przebiega zgodnie z opisem:

  • Dziecko tańczy z rodzicem, podskakuje z nogi na nogę w rytmie piosenki;
  • Wykonuje podskoki obunóż;
  • Klaszcze w dłonie partnera;
  • Naśladuje wąchanie i zrywanie kwiatów;
  • Biegnie w miejscu;
  • Naprzemiennie klaszcze i uderza dłońmi w kolana;
  • Przykuca i stuka palcami o podłogę;
  • Na zakończenie układa się na plecach, dłonie ma pod głową.
  1. Wielkanocny zajączek – 3 pomysły na wykonanie pracy plastycznej.

W wolnym czasie zachęcam do wykonania wielkanocnego zajączka z wykorzystaniem materiałów dostępnych w domu.

Propozycja nr 1 – Zajączek z papierowych talerzyków

Na okrągły talerz naklejamy kreatywne oczy i nos z pompona, a następnie dorysowujemy wąsy i buzię zająca. Z drugiego talerzyka wycinamy uszy i doklejamy od tyłu talerzyka.

Propozycja nr 2 – Zajączek z drewnianej klamerki

Malujemy drewnianą klamerkę białą farbą i pozostawiamy ją do wyschnięcia. Następnie doklejamy klejem typu Magic wszystkie elementy buzi zająca, czyli oczy, nos, wąsy, uszy.

Propozycja nr 3 – Zajączek z papierowego kubeczka

Na kubeczek naklejamy kreatywne oczy, wąsy z kreatywnych drucików oraz nos z malutkiego pomponika. Z pianki lub papieru wycinamy uszy i doklejamy od tyłu. Gotowe!

Źródło: https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/jak-zrobic-zajaczka-wielkanocnego-z-dziecmi.html

Krasnoludki pamiętajcie o codziennej aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu!

Życzę miłego dnia!

Pozdrawiam

p. Iza

 

Pasowanie na przedszkolaka

10.11.2020 r.

pasowanie

 

124843844_877388272797641_5732231638894985043_n

 

DRODZY RODZICE
W dniu 10.11.2020 r. we wtorek w grupie KRASNOLUDKI odbędzie się „ Pasowanie na Przedszkolaka”. Bardzo proszę, żeby dzieci w tym dniu były ubrane odświętnie. Pasowanie odbędzie się bez udziału Rodziców. Zdjęcia oraz filmik z uroczystości będzie na stronie Przedszkola.

mama


Witam wszystkie dzieci z grupy Krasnoludki

w poniedziałek 26.10.2020 r.

Dzień rozpoczniemy od zabawy:

1.Powitanka – utrwalenie form grzecznościowych.

Dziecko podchodzi do domowników i  wita się z każdym, np.przez podanie ręki,ukłon,przytulenie, używając form grzecznościowych: Dzień dobry. Jak się masz? Miło cię widzieć.

2. Zabawa muzyczno – ruchowa przy znanej dzieciom piosence: Jesienna orkiestra.

W trakcie zabawy dzieci demonstrują ruchem jej treść, tak jak robiły to w przedszkolu z nauczycielką

Jesienna orkiestra

3.Nasz dzień w przedszkolu

 Harmonogram dnia – omówienie harmonogramu przedszkolaka.

Dziecko  przypomina sobie plan dnia w przedszkolu z podziałem na pory: 

  • rano (przed śniadaniem),
  • przed południem (po śniadaniu)
  •  w południe 
  •  po południu 

Dzieci nazywają i opisują czynności, które wykonują w poszczególnych porach dnia, a chętne mogą też próbować naśladować te czynności.

4. Zabawa „Już dzień!”

  • ”Pobudka”- ćwiczenia rozluźniające –  dziecko leży na plecach, na hasło.”Pobudka”  dziecko rozciągają ręce i nogi, powtarzaj kilka razy napięcie i rozluźnienie. Następnie powoli siada i oklepuje ciało:od stóp do ud, ręce od dłoni do ramion, brzuch,plecy, na koniec delikatnie głowę i twarz.
  • Droga do przedszkola – marsz ze zmianą tempa. Dziecko maszerują po dywanie ( można wyklaskać dziecku miarowo rytm dłońmi), najpierw powoli, bo jest jeszcze wcześnie, a na hasło: Mało czasu! – szybkim krokiem. Zmiana tempa powtarzamy kilka razy.
  • Wszyscy coś robią – zabawa naśladowcza – pokazujemy dziecku jakiś ruch i jego zadaniem jest go odtworzyć. Potem zmiana – dziecko pokazuje swój wymyślony ruch, a my go naśladujemy

5. Dzień i noc – słuchanie fragmentów wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej i rozmowa o jego treści.

Dzień i noc

Odkąd Ziemia się obraca,

Dzień się w berka bawi z nocą –

Raz na niebie świeci słońce,

Raz gromady gwiazd migocą. (…)

Gdy leciutki, blady przedświt

Mrok rozprasza i przegania –

Z czarnej nocy, bez pośpiechu,

Świat powoli się wyłania. (…)

Zaterkocze raźno budzik:

„Wstawać! Dzień się już zaczyna!”

I po chwili ruch dokoła,

I poranna krzątanina.

Słońce już po niebie płynie

I ciekawie zerka z góry –

Psy biegają, skaczą koty,

Muczą krowy, gdaczą kury,

Ruch na drogach, na ulicach,

Jadą auta, mkną przechodnie,

Pełne szkoły i przedszkola,

Sklepy, biura i przychodnie.

Dzień na dobre się rozgościł.

Jest południe. O tej porze

Słońce wspina się najwyżej.

Wyżej wspiąć się już nie może. (…)

Po południu czas się dłuży,

Bo to taka dziwna pora,

Która ciągnie się najdłużej –

Od południa do wieczora.

Dzień się chyli ku końcowi,

Lekka mgła spowija Ziemię,

Coraz słabiej świeci słońce,

Coraz dłuższe rosną cienie… (…)

Szary półmrok się panoszy,

Nadszedł wieczór, zmierzch zapada…

Każdy myje się i czyści,

Bo spać brudnym nie wypada. (…)

Ciemno, ciemno, coraz ciemniej,

W końcu czarna noc zapadła.

Gdzieś przepadły domy, drzewa,

To noc rzeczom kształty skradła. (…)

Północ pełna jest tajemnic –

Tu coś skrzypnie, tam coś piśnie

Lub kształt dziwny się pojawi,

Gdy znienacka księżyc błyśnie…

I znów wszystko się powtarza… (…)

Dzień, noc, dzień, noc, dzień, noc, dzień, noc –

W czerni nocy, w blasku słońca

Rok za rokiem sobie płyną.

I tak będzie trwać bez końca.

Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają występujące kolejno pory dnia i zmiany, jakie w nich następują, odwołując się do treści wiersza. By utrwalić prawidłową kolejność pór dnia, rodzic obrazuje„wędrówkę” słońca ze wschodu na zachód przy pomocy piłki: trzymając piłkę z prawej strony ciała powoli podnosi aż nad głowę i opuszcza po lewej stronie ciała.

6.“Co na kiedy?” – klasyfikowanie przedmiotów.

Rodzic rozkłada na dywanie przedmioty,przybory wykorzystywane w różnych porach dnia – poduszka, piłka, szczoteczka do zębów, książka, buty, piżama, przytulanka,talerz, kubek, sztućce klocki, książeczki itp.Dziecko nazywa je i rozdziela według pory dnia, w której są używane. Uwaga! – niektóre przedmioty mogą pasować i do dnia, i do wieczora. Wybór zostawiamy dziecku.

7.Dzień i noc – zabawa plastyczna

Proszę przygotować dziecku:

  •  papierowy talerzyk ( a gdy nie mamy w domu, można wyciąć koło z białej kartki obrysowując talerz deserowy),
  • granatową oraz jasno niebieską kartkę ( porozrywać na małe fragmenty, położyć każdy kolor na osobnym talerzyku)
  • wyciąć 3 żółte gwiazdki, księżyc, słoneczko
  • 2 białe chmurki, można też kwiatek
  • mazakiem lub kredką narysować linię dzieląc koło na 2 połowy

Dziecko wykleja jedną połówkę koła jasno niebieskimi kawałkami (dzień), a drugą granatowymi (noc). Następnie w odpowiedniej połówce naklejka księżyc i gwiazdki…. chmurki, kwiatek,itd

po wykonaniu pracy przelicza: ile jest gwiazdek, ile chmurek, można też poprosić dziecko, aby ułożyło tyle klocków, np; żółtych ile jest gwiazdek lub białych, ile jest chmurek.

Można też zadać pytanie: a czego jest najwięcej? najmniej? tyle samo?

przykładowe prace dzieci: Dzień i noc

dzień i noc praca plastyczna

Miłej zabawy

p. Halinka i p. Monika

Piątek 23.10.2020

Serdecznie witam moje przedszkolaki zapraszam Was do zajęć : Dla każdego coś zdrowego

Ćwiczenia i zabawy artykulacyjne Porządki pana Języczka – usprawnianie narządów artykulacyjnych.

Pan Języczek obudził się z samego rana. Otworzył szeroko drzwi do swojego domku. (dzieci szeroko otwierają usta) Wyjrzał na zewnątrz (wysuwają język do przodu) i rozejrzał się w prawo i w lewo (poruszają językiem w prawo i w lewo), aby zobaczyć, jaka jest pogoda. Sprawdził, czy na dachu jego domku nie obluzowały się żadne dachówki (oblizują górną wargę) i czy schody, które niedawno naprawiał, są w dalszym ciągu w porządku (oblizują dolną wargę). Wszystko było dobrze. Chciał zamknąć drzwi, ale coś je blokowało. Otwierał je kilkakrotnie (zbliżają wargi do siebie i rozciągają na boki). W końcu mu się udało. Drzwi zatrzęsły się (parskają – wykonują wibracyjne ruchy warg). Pan Języczek postanowił posprzątać w swoim domku, ponieważ mieli go odwiedzić przyjaciele. Powycierał kurze na szafie (masują językiem górne dziąsła pod wargą – usta mają zamknięte), powybierał śmieci spod łóżka (masują dziąsła na dole, za zębami – usta mają lekko otwarte), zebrał pajęczyny z sufitu (masują podniebienie – usta mają otwarte) i pozamiatał całe mieszkanie (szybko ruszają językiem w buzi w różnych kierunkach – usta mają otwarte). Otworzył okno, aby przewietrzyć (nabierają powietrza, przetaczają je z jednego policzka do drugiego). Pan Języczek bardzo się zmęczył tymi porządkami. Położył się więc na swoim łóżeczku, aby odpocząć (układają język za dolnymi zębami) i już po chwili z jego domku dochodziło ciche chrapanie (naśladują chrapanie). Ciiiiiii! (długo powtarzają słowo, na wydechu) Nie przeszkadzajmy mu. Kiedy Pan Języczek smacznie spał na dworze zbierało się na burzę. Zerwał się wiatr i drzewa szumiały coraz głośniej (naśladują szum drzew: szszszsz…). Przerażone wróble zaczęły ćwierkać ćwir, ćwir…), a kukułka nawoływała inne ptaki, aby się pochowały (kuku…). Krople deszczu uderzały o szyby (kap, kap…), a woda w sadzawce bulgotała (bul, bul, bul…). Mruczek na płocie przeraźliwie miauczał (miauuuu), a Burek szczekał przy budzie hau, hau). W oddali słychach było pohukiwanie sowy (uchuuu, uchuuu) i stukanie dzięcioła, który – zdenerwowany – coraz szybciej stukał w drzewo (puk, puk…). Małgosia uciekała przed deszczem, a jej buty tupały po kałużach (chlup, chlup). Brudna woda rozpryskiwała się wkoło (pac, pac… ). Dziewczynka była już blisko domu. Otworzyła drzwi, które przeciągle skrzypnęły (iiiiiii!), i już była bezpieczna. Z tej wielkiej radości zaczęła nucić swoją ulubioną melodię.

Zdrowa Rodzina: Z D R O W I E

2. Wiersz Stanisława Kraszewskiego Dla każdego coś zdrowego

Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem,
zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny,
połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata,
w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta

niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki,
będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone
zawsze zdrowsze, niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka –
to jest twoja wyliczanka!
Chude mięso, drób i ryba
to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny , owocowy,
kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie,
ten sam sobie skraca życie!
Bób, fasola, groszek, soja –
to potrawa będzie twoja!
Sosy lepsze są niż tłuszcze,
niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dodaj olej,
niech na olej będzie kolej!
Dobra także jest oliwa,
bo dla zdrowia sprawiedliwa!

Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza:

  • Co powinniśmy jeść, byśmy byli zdrowi?(warzywa, owoce)
  • Dlaczego trzeba jeść dużo warzyw i owoców?(zawierają witaminy)
  • Co można przyrządzać z warzyw i owoców? (sok, surówki, sałatki)
  • Dlaczego w codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty mleczne?(są zdrowe, zawierają białko)
  • A czy są produkty, których jedzenie wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie?(tak)
  • W jaki jeszcze inny sposób niż zdrowe odżywianie możemy zadbać o swoje zdrowie. (ruch, higiena osobista)

pokolorujcie to co lubicie jeść

pozdrawiam p. Monika

Czwartek 22.10.2020

Serdecznie witam moje przedszkolaki zapraszam Was do zajęć :

Temat: Wiem co jem?

Drogie przedszkolaki nie zapomnijcie o dobrym śniadanku i porannej toalecie. A teraz zapraszam do zabawy.

Jak jeść owoce? - Odchudzanie - Polki.pl

Owoce - karty obrazkowe - Printoteka.pl

Jakie owoce są na obrazku?

Czy znacie nazwy tych owoców?

Które Wam najbardziej smakują?

Jakie mają kolory?

Czy wiecie które  owoce rosną na drzewie?

Zobaczcie filmik o owocach

filmik o owocach

Zadanie dla dzieci ?

Kolorowanka Jabłko | Kolorowanki dla dzieci do druku

Proszę o wydrukowanie dziecku kolorowanki jeżeli jest taka możliwość jeżeli nie to o narysowanie:

  • dzieci kolorują jabłuszko lub wyklejają czerwonym papierem-listek na zielono

Pozdrawiam p.Monika

Zapraszam Was do obejrzenia i  wysłuchania  wiersza pt:”Na straganie” J. Brzechwy:

https://www.youtube.com/watch?v=2t-cslxPlV8&t=36s

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

1.Jakie warzywa występowały w wierszu?

2.Które z nich  chętnie zjadacie?

3. Co można przygotować z warzyw?

Pokolorujcie na obrazku wybrane przez siebie warzywo.

kolorowanki_warzywa-bajkowe-warzywa

Miłej zabawy

Pani Halinka

Skip to content