BIP
Archiwum
My na Facebooku

Liczniki agnat.pl

Biedronki


Wychowawca: Izabela Sosna

Pomoc wychowawcy: Honorata Czajka


 

biedronki

 


Piątek 16.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Sprzątamy w domu

 

Dzień dobry Biedroneczki!

  1. „Głowa, ramiona, kolana, pięty” – zabawa muzyczno-ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

  1. „Urządzenia elektryczne” słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej. Rozmowa na temat wiersza. Ukazanie znaczenia stosowania urządzeń elektrycznych w życiu człowieka.

Urządzenia elektryczne

Pewnej nocy, po kryjomu,

urządzenia wyszły z domu,

bardzo mocno oburzone,

bo przez dzieci nie cenione.

No i dzieci już się smucą:

Czy na pewno sprzęty wrócą?

Chcemy mieć je w swej sypialni,

toalecie i bawialni.

Wróć ma pralko prosi Hania,

bo są spodnie do wyprania.

I żelazka mi brakuje,

więc czym bluzki uprasuję?

Adasiowi zaś potrzeba,

by był toster, ten od chleba,

bo uwielbiał na śniadanko

jeść wędlinkę z ciepłą grzanką…

W końcu dzieci powiedziały,

iż nareszcie zrozumiały,

że spełniały ich życzenia

elektryczne urządzenia.

  • Dlaczego urządzenia wyszły z domu?
  • Jakich urządzeń brakuje dzieciom w domu?
  • Które urządzenia są niezbędne w Twoim domu?
  1. „Co jest potrzebne do sprzątania?” – zabawa dydaktyczna.

Na dywanie leżą różne przedmioty: długopis, kubek, zabawka pluszowa, ściereczka, szczotka, mop, odkurzacz. Zadaniem dziecka jest wybrać te, które służą do sprzątania: ściereczka, szczotka, mop, odkurzacz i omówić oraz pokazać jak ich używamy.

Obejrzyj obrazki i powiedz, jakie prace domowe wykonują dzieci?

Opowiedz, jak Ty pomagasz w domu.

  1. Znajdź różnice – ćwiczenie spostrzegawczości.
  1. Pokoloruj według symboli – mozaika.

Dziecko odnajduje poszczególne symbole w legendzie do obrazka i odpowiednio koloruje fragmenty mozaiki, zgodnie z przyporządkowanymi do symboli kolorami.

  1. „Zgadnij, co robię?” – zabawa ruchowo – naśladowcza.

Rodzic  naśladuje czynności wykonywane w domu (odkurzanie, ścieranie kurzu, wkładanie rzeczy do pralki itp.), dziecko odgaduje, co robi rodzic.

  1. „Tuptaj, maluszku” – zabawa muzyczno-ruchowa.

Zapraszam Was do wspólnej zabawy z panem Miłoszem, którego bardzo dobrze już znacie.

https://www.youtube.com/watch?v=_cht9rDfYXg

  1. Odkurzamy w domu – próba samodzielnego posługiwania się odkurzaczem, najpierw z rodzicem, a później dziecko samodzielnie.

Zaproszenie dziecka do uporządkowania np. półki z zabawkami lub innego miejsca zabawy w pokoju dziecka.

 

Życzę miłej zabawy!

Do zobaczenia w poniedziałek!

p. Iza


Czwartek 15.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Urządzenia elektryczne w naszym domu

 

  1. Gimnastyka rączek – zabawa na dzień dobry.

1) Jedna ręka, druga ręka      /dzieci pokazują jedną, a następnie drugą dłoń

Ręce dwie       /klaszczą trzy razy

Jedna ręka, druga ręka          /ponownie pokazują jedną, a następnie drugą dłoń

Witają się       /wykonują gest powitania

Ref. Skrzyżowane i do przodu, w górę, w dół

/dzieci krzyżują ręce na ramionach, wyciągają przed siebie, unoszą i opuszczają

Jedna rączka, druga rączka, zakręcimy bączka x2

/wyciągają do przodu raz jedną, raz drugą dłoń, wykonują młynek dłońmi

2) Kłócą się

3) Wspinają się

4) Myją się

5) Żegnają się                         /Dzieci bawią się analogicznie do pierwszej zwrotki.

  1. O jakim urządzeniu mówię? – wprowadzenie do tematu zajęć poprzez zabawę dydaktyczną.

Dziecko zgaduje, o jakim urządzeniu mówi rodzic:

  • Gdy, usłyszysz jego dźwięk, często mówisz „halo”. (telefon)
  • Gdy na dworze jest zimno, ogrzewa nasz dom. (kaloryfer)
  • Wkładamy do niej brudne rzeczy, a wyciągamy czyste. (pralka)
  • Może być gazowa albo elektryczna. (kuchenka)
  • Wciąga wszystkie kurze i śmieci. (odkurzacz)
  • Gra w nim muzyka lub podawane są wiadomości. (radio)
  • Oglądamy w nim bajki, programy przyrodnicze, filmy – kolorowe obrazy skaczą przed naszymi oczami. (telewizor)
  • Używamy go, aby dokładnie zmiksować składniki na ciasto. (mikser)
  • Rodzice pracują przy jego pomocy, a dzieci czasem na nim grają. (komputer)
  • Płynie z niej ciepły strumień powietrza, którym suszymy włosy. (suszarka)
  1. W poszukiwaniu prądu – zabawa dydaktyczna.

Wybierz się na wycieczkę po domu. Zadaniem dziecka będzie znaleźć i wskazać te urządzenia, które nie będą działać kiedy zabraknie prądu.

Utrwalcie przy tej okazji zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z tych urządzeń.

  1. Pożyteczne urządzenia – zabawa słowna do wiersza Bożeny Szuchalskiej (masażyk).

Wspólnie z rodzicem pobaw się przy rymowance, wykonując masażyk na plecach drugiej osoby.

„W moim domu mówię wam

Ja urządzeń dużo mam. – rysujemy domek na plecach

Gdy do prądu włączę je,

Życie lżejsze staje się. – uderzamy dwoma palcami

Już lokówkę podłączyłam

Śliczne loki nakręciłam. – rysujemy spirale od góry do dołu

Gdy żelazko się nagrzało,

Pięknie bluzkę prasowało. – otwartymi dłońmi masujemy plecy

Teraz wodę ja nalewam

i w czajniku ją podgrzewam. – uderzamy paluszkami po całych plecach

W domu już czyściutko mam,

bo odkurzacz sprząta sam. – piąstką masujemy plecy

Urządzenia elektryczne,

są tak bardzo pożyteczne. – rysujemy uśmiechniętą buźkę

Uciekajmy teraz stąd, – paluszkami uderzamy po całych plecach

czy poczułeś mały prąd? – łaskoczemy pod paszką

  1. Roboty – zabawa ruchowa.

Dziecko jest robotem, a rodzic wydaje polecenia, np.: zrób dwa kroki w tył, zrób trzy kroki w bok, podnieś dwie ręce do góry, podnieś nogę do góry, podnieś prawą rękę do góry, zrób trzy kroki w przód, jeden krok w bok itp.

  1. Pralka, telewizor lub laptop – praca plastyczna przestrzenna lub płaska.

Wykonaj dowolne urządzenie elektryczne z materiałów dostępnych w domu. Zwróć uwagę na charakterystyczne elementy urządzenia, które wykonasz. Do wykonania swojej pracy możesz wykorzystać materiały z recyklingu, np. pudła kartonowe, opakowania plastikowe, butelki, nakrętki itp.

Przykładowe prace:

  1. Prąd elektrycznykarta pracy.

Nazwij urządzenia elektryczne i zaznacz pętlą te, które znajdują się w Twoim domu. Pokoloruj wybrane urządzenia.

 

Miłej zabawy!

Pozdrawiam

p. Iza

 


Środa 14.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Uwaga, prąd!

 

Dzień dobry Biedroneczki!

      1. Mój dzień – pokazywanka w podskokach.

      1. „Prąd elektryczny” – słuchanie opowiadania Joanny Myślińskiej.

            W domu Kasi zabrakło prądu. Wystarczyło jedno „pstryk” i wszystkie urządzenia przestały działać. Tatuś zadzwonił po pana elektryka. Pan elektryk obiecał, że przyjdzie po południu, ale niestety, do tego czasu w domu było jakoś dziwnie. Światło nie działało. Mama nie mogła wyprać ani wyprasować Kasi ubranek, nie mogła nawet wysuszyć jej włosów. Tata nie mógł zrobić jej ulubionych tostów. Nie działało radio ani telewizor. Jednym słowem cały dom stanął na głowie. W końcu pojawił pan elektryk. Jak tylko przyszedł, pooglądał uważnie gniazdka i kabelki, coś tam dotknął takim swoim specjalnym śrubokrętem, pogrzebał w specjalnej skrzynce, a potem zrobił „pstryk” i prąd wrócił jak za dotknięciem czarodziejskiej różyczki. Kasia z zaciekawieniem obserwowała jego pracę.

 – Proszę pana, czy z pana jest taki prądowy czarodziej? – zapytała dziewczynka bawiąc się swoim długim warkoczem.

 – O nie – zaśmiał się pan elektryk.

 – Ja naprawiam elektryczność. Myślę, że prąd przestał działać przez wczorajszą burzę. Pamiętaj Kasiu, że podczas burzy wszystkie urządzenia powinny być zawsze wyłączone.

            Pan elektryk wyjaśnił też Kasi, że z prądem nie ma żartów i dlatego dzieci nie powinny same korzystać z urządzeń elektrycznych. Bo prąd jest pożyteczny, ale może też wyrządzić krzywdę. Każdy też musi pamiętać, że podczas pracy z urządzeniami elektrycznymi trzeba mieć suche ręce. Ważne jest, żeby nie włączać jednocześnie zbyt wielu urządzeń elektrycznych, bo też mogą przestać działać. Teraz Kasia poczuła się bardzo mądrą dziewczynką, wiedziała przecież tyle na temat prądu i chciała się tą wiedzą ze wszystkimi podzielić. Wytłumaczyła nawet swojemu starszemu bratu Kubie, że nie wolno mu zapominać o tym, że kiedy wychodzi z domu musi wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, żelazko, grzałkę i lampki.

 – Bo pożaru w domu to byśmy nie chcieli, prawda? – podsumowała Kasia z poważną miną.

      1. Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania i własnych doświadczeń.
      • Co się stało w domu Kasi?
      • Dlaczego w domu było dziwnie i trochę inaczej, niż zwykle?
      • Kto przyszedł naprawić prąd?
      • Jakich rad udzielił pan elektryk Kasi?
      1. „Z prądem nie ma żartów” – rozmowa kierowana na temat przestrzegania zakazu samodzielnego obsługiwania urządzeń elektrycznych podłączonych do prądu, włączania i wyłączania z sieci, dotykania gniazdek elektrycznych, zapoznanie z żółtym znakiem ostrzegawczym: Uwaga, prąd!

https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY

Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych:

      • Używaj urządzeń elektrycznych tylko w obecności dorosłych.
      • Nie dotykaj mokrymi rękami urządzeń elektrycznych.
      • Nie wyciągaj wtyczki z gniazdka, ciągnąc za sznur.
      • Nie dotykaj gniazdek wtyczkowych.

Obejrzyj obrazki.

Zapamiętaj ten znak. Jest wszędzie tam, gdzie płynie prąd. Uważaj! Ten znak mówi: „Nie dotykać! Urządzenie elektryczne”.

      1. „W poszukiwaniu prądu” – zabawa ruchowa.

Wyszukiwanie w domu miejsc, gdzie znajduje się prąd i urządzenia na prąd i oznaczanie ich czerwonymi kółkami.

      1. Prąd elektryczny – karta pracy.

Nazywanie figur geometrycznych, liczenie i kolorowanie, porównywanie liczebności.

Których figur jest najwięcej, a których najmniej?

      1. Muzyczne stop – zabawa taneczna.

Życzę miłego dnia!

Pozdrawiam

p. Iza

 


Wtorek 13.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: W krainie elektryczności

 

Dzień dobry Biedronki!

Piosenka na rozpoczęcie dnia:

Powitanka – klaskanka

Ćwiczenia poranne:

Ćwiczymy razem ze Świeżakami 

Nasz dzisiejszy temat to prąd. Czy wiecie skąd się on bierze? Zobaczcie film i odpowiedzcie na pytania.

Nie taki prąd straszny

Pytania po zobaczeniu filmu:

      • Jak należy zachowywać się podczas burzy? Co nam wolno, a czego nie powinniśmy robić?
      • Skąd bierze się prąd w gniazdku elektrycznym?
      • Gdzie wytwarzany jest prąd?
      • Dlaczego powinniśmy oszczędzać energię elektryczną?
      • Jak możemy oszczędzać energię?
      • Jak prąd dociera do naszych domów?
      • Czego nie powinniśmy robić aby nie poraził nas prąd?

„Magiczny worek” – zabawa dotykowa;

rozwijanie wrażliwości sensorycznej; rozpoznawanie niepodłączonych w danej chwili urządzeń za pomocą dotyku (telefon, myszka do komputera, budzik elektryczny, zegarek elektryczny, szczoteczka elektryczna, waga elektryczna, latarka), ustalanie sposobu ich zasilania: prąd płynący przez kabel lub/i baterie.

„Berek elektryk” 

Rodzic jest berkiem. Na sygnał dziecko raz z drugim rodzicem lub rodzeństwem rozbiegają się po pokoju, a berek je goni. By nie zostać złapanym przez berka, trzeba stanąć w miejscu, wyciągnąć ramiona w górę i udawać słup elektryczny. Berek nie może stać przy słupie dłużej niż 3 sekundy. Jeżeli berkowi uda się kogoś złapać, zamienia się z nim rolami.

Posłuchajcie wiersza:

J. Tuwim

Pstryk

 

Sterczy w ścianie taki pstryczek,
Mały pstryczek-elektryczek,
Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,
To się widno robi w mig.

Bardzo łatwo:
Pstryk – i światło!
Pstryknąć potem jeszcze raz,
Zaraz mrok otoczy nas.
A jak pstryknąć trzeci raz-
Znowu dawny świeci blask.

Taką siłę ma tajemną
Ten ukryty w ścianie smyk!
Ciemno – widno –
Widno – ciemno.

Któż to jest ten mały pstryk?
Może świetlik? Może ognik?
Jak tam dostał się i skąd?

To nie ognik. To przewodnik.
Taki drut, a w drucie PRĄD.
Robisz pstryk i włączasz PRĄD!
Elektryczny bystry PRRRRĄD!
I skąd światło?
Właśnie stąd!

 
Czy wiecie o czym jest ten wierszyk? (włącznik światła)
 
Miłej zabawy
p. Magda

 

Wtorek 13.04.2021 r. – propozycje zabaw popołudniowych

  1. Brzęczenie i warkoty – zabawy logopedyczne. Doskonalenie aparatu mowy oraz słuchu. Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów urządzeń elektrycznych.

Rodzic pokazuje jakieś urządzenie, dziecko nazywa je i próbuje naśladować odgłos, jaki to urządzenie wydaje.

  1. Zgadnij, co robię? – zabawa ruchowo – naśladowcza.

Rodzic naśladuje czynności wykonywane w domu (odkurzanie, ścieranie kurzu, wkładanie rzeczy do pralki itp.), dziecko odgaduje, co robi rodzic. Zmiana ról – teraz dziecko naśladuje czynności, a rodzic odgaduje. 

  1. Lampa – nos – zabawa naśladowcza.

Lampa i nos to dwa punkty orientacyjne, na które ma wskazywać dziecko. Rodzic ma za zadanie wypowiedzieć jedno z tych słów i odpowiednio wskazać, a dziecko ma go naśladować. Gdy dziecko poprawnie radzi sobie z tymi poleceniami następuje zmiana zasad. Dorosły umawia się, że teraz może prezentować gesty sprzeczne z tym, co mówi. Zadaniem dziecka jest wskazanie tego, co usłyszy.

  1. Urządzenia elektryczne – kolorowanka.

Wybierz jeden obrazek i pokoloruj go.

Pozdrawiam

p. Iza

 

Poniedziałek 12.04.2021

Witam serdecznie. Propozycje zabaw na dzisiaj.

Temat tygodnia: Odkrywamy świat.
Temat: Wynalazki, które zmieniły świat.

„Przywitajmy się wesoło” – powitanie dzieci piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
Dzieci stoją, śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy raz, dwa, trzy, (trzy razy klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy ja i ty (klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, już tupiemy raz, dwa, trzy, (trzy razy tupiemy)
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty. (tupiemy)
Hop, hop dzień dobry witam wszystkich was (dwa razu podskakujemy, robimy ukłon na
prawo i lewo)
Cwałujemy jak koniki już muzyka woła nas. (poruszamy się krokiem odstawno-dostawnym)

„Układaj tak jak ja” – odtwarzanie szeregów i rytmów
Dziecko w parze z rodzicem dobierają sobie klocki, ( guziki, wycięte figury geometryczne )z
których rodzic układa jakiś szereg albo rytm, a dziecko go odtwarza. Dziecko z rodzicem
porównują dwa obrazy, przeliczają klocki i zamieniają się rolami.
„Co tak pachnie?” – zabawa badawcza, rozpoznawanie różnych przedmiotów za pomocą
zmysłu węchu.
Dziecko siedzi przed stolikiem, na którym rodzic przygotował naczynia z różnymi
przedmiotami (artykuły o charakterystycznych zapachach: np. cytryna, ocet, cukier
waniliowy, cynamon, kawa, proszek, mydło, perfumy, pomarańcza, pasta do zębów). Dziecko
ma zakryte oczy i po zapachu rozpoznaje i nazywa wąchany artykuł. Zgromadzone
przedmioty można podzielić na nadające się do spożycia (spożywcze) oraz nienadające się do
spożycia (chemiczne).
Proszę o zachowanie zasad bezpieczeństwa.
„Ćwiczenia małych odkrywców” – zestaw ćwiczeń porannych ( ćwiczenia z dnia
wczorajszego)
ƒWynalazki, które zmieniły świat.
Obejrzyjcie film i zastanówcie się czy wszystkie były dobre?

Które wynalazki mogły zmienić na lepsze życie na naszej planecie? Porozmawiajcie o tym z
rodzicami.

Od startu do mety – zabawa elementem turlania. (pełzania, biegania). Dziecko przemieszcza
się z miejsca na miejsce w odpowiedni sposób, rodzic może mierzyć czas i zapisywać.
Wspólne porównywanie wyników.
Jak było wcześniej? – rozmowa.
Rodzic pokazuje ilustrację wybranego przez siebie wynalazku i pyta, jak mogli radzić sobie
ludzie, zanim został on wynaleziony. Dzieci wypowiadają się na temat tego, czym ludzie
oświetlali pomieszczenia albo jak żyli bez telefonu, jak przemieszczali się bez samochodów..

Wytnij i wklej do odpowiedniej kolumny.

Zajęcia popołudniowe

Poznajemy wynalazców – oglądanie filmu edukacyjnego „Byli sobie wynalazcy”.
https://www.youtube.com/watch?v=reKBFJb_1c8&list=PLrxIUgzimKbk9K3rhy_mKM FDkzhxUEoWt
Narysujcie swój „wynalazek”- praca dowolna. Rozwijanie wyobraźni.
Wynalazcy zabawek – praca techniczna, wykonanie żaglówki z recyklingu.
Przygotujcie sobie nakrętkę, wykałaczkę, papier, plastelin
Wypełnijcie nakrętkę plasteliną, wytnijcie żagiel, nabijcie go na wykałaczkę i umocujcie w
nakrętce.
Życzę miłej zabawy.

Pozdrawiam p. Monika


Owca Plus”. W dziesięć lat potrojono pogłowie owiec na Śląsku - Ochrona  środowiska

Piątek 09.04.2021

Witajcie moi kochani!

Temat zajęć: Owce, barany.

Naukowcy sprzedali genetycznie zmodyfikowaną owcę rzeźnikowi - tvp.info

1. Na początek Zagadki słowne „W gospodarstwie”.

Kare, gniade, białe, siwe,

każdy z nich ma piękną grzywę.

Na kopytach ich podkowy,

czasem warkocz na ogonie.

Zarżą, gdy dać im chcesz marchewkę.

Czy odgadłeś już, że to są … (konie)?

Chociaż bywa czarno-biała i zieloną trawę zjada,

mleko daje śnieżnobiałe – zagadka to nie lada.

Przed deszczem się w oborze chowa

i głośno muczy – wiesz kto to? (krowa)

Gdacze, grzebie – to nie bajka,

znosi dla nas pyszne jajka … (kura)

Często wołam: me, me,
Czy ktoś wełnę moją chce? (owca)

Mieszka w chlewiku, kąpie się w błocie,

ogonek ma jak różowa sprężynka.

Gdy zachrumka, gdy zakwika,

każdy pozna, że to … (świnka)

Chodzi po podwórku,

kukuryku woła.

Ma wspaniały ogon,

to jego ozdoba. (kogut)

Lubię pływać w stawie
każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków
słychać moje: kwa, kwa, kwa. (kaczka)

Większe niż kury, ale nie kaczki.

Z daleka już słychać ich gulgot dziki –

Kto tak gulgocze? To … (indyki)

Beczy i potrząsa bródką,
chce się dostać do ogródka.
Gdzie kapusta i sałatka.
Och, nietrudna to zagadka! (koza)

Mruczy, miauczy, prycha,

czasem pije mleko,

czasem myszy szuka. (kot)

2. Zobaczcie bajkę.
Bajka

3. Poproście rodzica o przeczytanie wierszyka.

Dorota Gellner

Śniadanko baranka

Siadł baranek do śniadanka.
Ma w miseczce trochę sianka,
ale jeść go nie ma chęci.
Beczy: – Beee… – i nosem kręci.
Przyszedł prosiak, siadł na ganku:
– Jedz śniadanko! Jedz, baranku.
Za mamusię, za tatusia…
Kocur też na ganku usiadł:
– Jedz za wujka! Jedz za ciotkę!
Jedz, baranku, sianko słodkie!
Rzekł baranek: – Już, chwileczkę!
– Wziął widelec i łyżeczkę,
i w miseczce łyżką grzebie:
– Zjem najlepiej sam za siebie!

 

Po przeczytaniu odpowiedzcie na pytanie:
Co jadł baranek na śniadanie?

4. Posłuchajcie piosenki
Piosenka

5.  Pokolorujcie jednego Baranka.
Propozycja nr. 1
owieczka-baranek-kolorowanka-do-druku – Lemon Tree restauracja, bar, ogród,  koncerty
Propozycja nr. 2
Kolorowanka Baran | Kolorowanki dla dzieci do druku
Pozdrawiam p. Monika


Czwartek 08.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: W kaloszach czy w trampkach?

 

Dzień dobry Biedroneczki!

      1. Powitanie „Deszczową piosenką”.

Przypomnij sobie ostatnio poznaną piosenkę i spróbuj ją zaśpiewać.

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

      1. „Wodna wędrówka” – wysłuchanie wiersza połączone z zabawą językową.

Pomoce: ilustracje do wiersza

Rodzic, czytając kolejne wersy wiersza, eksponuje ilustracje. Wiersz czyta dwukrotnie, tak aby pokazać cykliczność całego procesu, jakim jest obieg wody. Następnie zadaje dziecku pytanie: Co dalej z nią będzie?, po czym robi pauzę i eksponuje odpowiedni obrazek, a dziecko próbuje opisać własnymi słowami, co się na nim dzieje.

Wodna wędrówka

Woda jako para

przemieszcza się w górę.

Powstają z niej krople

i łączą się w chmurę.

Chmura sunie wysoko,

w niej wody kropelki.

Jest ich coraz więcej,

ścisk robi się wielki.

Krople są już ciężkie,

więc padać zaczyna.

Spadają na ziemię,

deszcz mocno zacina.

Robią się kałuże,

wody pełno wszędzie.

W morzu, w rzece, w ziemi.

Co dalej z nią będzie?

Natalia Łasocha

 

Możesz również obejrzeć krótką prezentację pt. „Skąd się bierze deszcz”.

      1. „Co by było, gdyby przestał padać deszcz” – burza mózgów. Uświadomienie znaczenia wody dla człowieka, roślin i zwierząt.
      1. Deszczowa muzyka – zabawa muzyczno-językowa, wyzwalanie swobodnej ekspresji ruchowej.

Odgłos burzy: https://youtu.be/nDq6TstdEi8

Odgłos wiatru: https://youtu.be/RBUtBrk7yzo

Odgłos deszczu: https://youtu.be/jX6kn9_U8qk

Rodzic włącza dziecku nagranie. Dziecko słucha odgłosu burzy, wiatru i deszczu. Dziecko próbuje określić i nazwać usłyszane zjawiska. Następnie z pomocą gazet, folii, plastikowej butelki stara się wydobyć podobne dźwięki. Po eksperymentowaniu z dźwiękami rodzic przedstawia krótkie opowiadanie, które dziecko ilustruje dźwiękiem.

Wyobraź sobie, że zaczął padać deszcz:, kap, kap, kap (dziecko stuka rytmicznie w gazetę)

deszczowych kropli jest coraz więcej (szybciej stuka kilkoma palcami o gazetę).

I zerwał się wiatr (pociera jednym końcem gazety o drugi).

Deszcz zmienił się w ulewę (w jednej dłoni trzyma gazetę, a drugą, wyprostowaną, uderza w gazetę) i burzę.

Zobaczyłeś błyskawicę (energicznie rozrywa gazetę), a zaraz potem słychać było grzmot (mocno miażdży gazetę).

Wiatr (pociera rękę zgniecionym kawałkiem gazety) ucichł i wyjrzało słońce (podnosi gazetę, jakby wschodziło słońce).

      1. „Deszczowa chmurka” – zabawa plastyczna.

Potrzebne materiały:

      • bibuła w kolorze niebieskim,
      • płatki kosmetyczne lub wata,
      • biała kartka papieru,
      • klej,
      • spryskiwacz z wodą.

Narysuj na kartce dowolny kształt chmury lub poproś o to rodzica. Wyklej chmurę niebieską bibułą i płatkami kosmetycznymi (lub watą). Przyklej do szyby okiennej chmurkę i spryskaj obficie wodą.

Niebieska bibuła barwi wodę i sprawia, że z chmury spływają piękne strugi deszczu. Przebijające przez szybę światło dodatkowo wzmacnia efekty wizualne.

https://www.youtube.com/watch?v=Drh8Pui0WRU&t=95s

      1. „Deszczowa pogoda” – ćwiczenie.

Pokoloruj tylko te przedmioty, które dziewczynka powinna zabrać ze sobą wychodząc na deszcz.

      1. „Wiosenne krople deszczu” – ćwiczenie.

Na dużym parasolu pokoloruj duże krople deszczu, a na małym – małe krople.

Dokończ rysować parasole.

 

Biedroneczki pamiętajcie o codziennej aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu!

 

Życzę miłego dnia!

Pozdrawiam

p. Iza

 


Środa 07.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Tęczowy zawrót głowy

 

Dzień dobry Biedroneczki!

      1. „Pogodne ćwiczenia” – zabawa na dobry początek dnia.

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

      1. Tęczowa zagadka – wprowadzenie do tematu zajęć.

Siedmiu kolorom urodę zawdzięcza,

na niebie łuk piękny, każdy już wie,

że to… .  (tęcza)

Obejrzyj poniższe ilustracje.

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

      • Jakie kolory ma tęcza?
      • Kiedy na niebie pojawia się tęcza?
      1. „Jak powstaje tęcza?” – wysłuchanie wiersza H. Ożogowskiej.

Tęcza

Lśni na niebie tęcza,

śliczna, kolorowa.

Pytają się dzieci:

– Kto ją namalował?

Słonko malowało

pędzelkiem ze złota.

Udała się słonku

malarska robota.

Hanna Ożogowska

Odpowiedz na pytania:

      • Co lśni na niebie? /Na niebie lśni tęcza.
      • Jak wygląda tęcza opisana w wierszu? /Jest śliczna i kolorowa.
      • Kto namalował tęczę? /Tęczę namalowało słonko.
      1. „Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały” – bajka.

Obejrzyjcie krótką bajkę o tym, jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów.

https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw

      • Jakie kolory pojawiły się na tęczy?
      • Jakie zwierzęta zobaczyły tęczę?
      • Jakie kwiaty rosły na łące?

Podczas kolejnego oglądania rodzic zachęca dziecko, aby opowiedziało krótką historyjkę o tym, jak słoneczko z chmurką wyczarowały tęczę.

Historyjka obrazkowa

      1. Barwy tęczy – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.

Rodzic rozkłada na dywanie siedem kartek w barwach tęczy. Następnie wymienia nazwę jednej z nich, a dziecko odszukuje w pokoju jeden przedmiot w podanym kolorze i kładzie go na kartce.

      1. Kolorowe kartki – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z rekwizytem.

Do ćwiczeń można wykorzystać kolorowe kartki z poprzedniej zabawy.  

      • Kolorowy marsz – ćwiczenia ramion. Dziecko maszeruje po obwodzie koła, naprzemiennie unosząc i opuszczając trzymaną przed sobą kartkę.
      • Kolorowy slalom – zabawa bieżna. Rodzic układa kartki w jednej linii, z zachowaniem odległości około dwóch kroków między nimi. Dziecko biegnie slalomem pomiędzy kartkami.
      • Słońce – ćwiczenia karku. Dziecko poruszając się po obwodzie koła, przyciska kartkę brodą do obojczyka, tak aby nie upadła. Na hasło: słońce zatrzymuje się i unosi głowę. Po chwili podnosi kartkę z podłogi i kontynuuje ćwiczenie.
      • Podskoki – zabawa skoczna. Dziecko układa kartkę na podłodze i staje na niej. Następnie wykonuje podskoki do przodu lub do tyłu, w zależności od polecenia rodzica, np. Skacz do przodu. Skacz do tyłu. Skacz w bok itp.
      • Kolorowe kule – ćwiczenia stóp. Dziecko staje bosymi stopami na kartce i porusza palcami, próbuje ją zmiąć.
      • Kule w górę – zabawa rzutna. Dziecko podnosi kartkę z podłogi i formuje z niej kulkę. Następnie maszeruje po obwodzie koła i na sygnał rodzica podrzuca ją, po czym próbuje złapać.
      • Spokojne kolory – zabawa wyciszająca. Dziecko siada na dywanie i do dźwięków dowolnej spokojnej muzyki rozkłada swoją kulę i rozprasowuje kartkę dłońmi. Następnie kładzie się na plecach i umieszcza kartkę na brzuchu. Wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami, obserwuje unoszącą się kartkę.
      1. Kolory tęczy – propozycje ćwiczeń manualnych.

Propozycja 1 – Tęcza – malowanka

Dokończ malowanie tęczy, odbijając w każdym punkcie palec zamoczony w farbie wybranego koloru.

Rodzic rozkłada na paletach farby tylko w czterech kolorach: żółtym, czerwonym, niebieskim i granatowym. Dziecko podejmuje wspólnie z rodzicem próbę stworzenia pozostałych trzech. Wyciska farby z tubki, łącząc niebieski z żółtym, niebieski z czerwonym oraz żółty z czerwonym. Dziecko nazywa powstałe kolory: zielony, fioletowy, pomarańczowy i uzupełnia tęczę wszystkimi kolorami. Podczas malowania palcami dziecko przy każdej zmianie koloru wyciera palec o mokre chusteczki.

Propozycja 2 – Tęcza – kolorowanka

Pokoloruj tęczę, używając kredek w odpowiednim kolorze.

      1. Piosenka „Tęcza cza cza cza”.

Na zakończenie zajęć posłuchaj piosenki „Tęcza cza cza cza”.

Życzę miłego dnia!

Pozdrawiam

p. Iza


Wtorek, 06.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Pod wiosennym parasolem

Dzień dobry Biedronki!

1. Poranna gimnastyka:

RĘCE DO GÓRY

2. „Deszczowy spacerek”  K. Sąsiadek- zabawa paluszkowa:

Poszła pani na spacerek                                           //marsz wskazującego i środkowego palca po podłodze

Deszczowe chmury
przywiał wiaterek.                                                    //delikatne dmuchanie

Gdy daleko od domu już była, 
Deszcz zaczął padać – parasol rozłożyła.          // wskazujący palec lewej ręki prostopadle dotyka spodu prawej
                                                                                                 ręki ułożonej nad nim
Gdy kropla za kroplą spadała, 
Pani pod parasol się schowała.           //na wierzch prawej ręki spadają krople wystukiwane lewą ręką

Gdy deszczyk przestał padać, 
Parasol złożyła i do domu wróciła.     //prawa ręka zamyka się nad prostopadle ułożonym do niej palcem
                                                                     wskazującym lewej dłoni, następnie palce: wskazujący i środkowy
                                                                             prawej ręki maszerują

3. „Pod parasolem” – oglądanie różnych rodzajów parasoli i wyróżnianie ich wspólnych cech oraz ich funkcji.

Parasol ogrodowy ibiza 3,5 m szary na wysięgniku - Sklep i producent: Litex  Garden

Parasol ogrodowy

 

Parasol plażowy 170 cm | ABUD - materiały budowlane

Parasol plażowy

 

Parasol przeciwdeszczowy - jak wybrać?

Parasol przeciwdeszczowy

4. Parasolki – praca plastyczna

Oszczędne kwietnia zabawne rękodzieło dla dzieci: materiały do ​​samodzielnego montażu parasoli papierowych na deszczowy dzień

Przygotujcie:

      • papilotki do babeczek
      • druciki kreatywne
      • mazak niebieski, lub stempel i niebieską farbę
      • klej
      • taśma klejąca
      • nożyczki
      • niebieska kartka

Złóż papilotki na pół i przyklej do nich taśmą klejącą druciki kreatywne.
Przyklej klejem wykonane parasolki do niebieskiej kartki.
Namaluj krople deszczy markerem bądź farbami.

Oszczędne kwietniowe rzemiosło dla dzieci: papierowe parasole zrób to sam na deszczowy dzień

5. Fabryka chmur – zabawa badawcza

Rodzic przypomina o zasadach bezpieczeństwa w czasie badań z wykorzystywaniem gorących płynów i prosi o uważną obserwację. Do czajnika wlewa zimną wodę i gotuje ją. Po zagotowaniu przelewa ją do szklanej
miski. Na misce z wodą kładzie ostrożnie talerzyk z kilkoma kawałkami lodu. Para wodna wydobywająca się
z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy zasłony
w pokoju będą zasłonięte, a rodzic poświeci na miskę latarką. Po zakończeniu tłumaczymy, czym są chmury i jak powstają.

6. „Deszczowa piosenka” – posłuchajcie piosenki i zaśpiewajcie ją.

„Deszczowa piosenka” – Śpiewające Brzdące

1. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i na ziemi opowiada,
że tak z góry na nas leci,
by urosły wszystkie dzieci.

Ref. Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. (2x)

2. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i po drodze opowiada,
że na ziemi go potrzeba,
by urosły kwiaty, drzewa.

Ref. Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. (2x)

Pozdrawiam
p. Magda

 


Wtorek 06.04.2021 r. – propozycje zabaw popołudniowych

      1. „Odgłosy wiatru” – zabawa logopedyczna.

Dziecko wykonuje proste ćwiczenia artykulacyjne naśladujące odgłosy wiatru na głoskach: s, z, c.

      1. „Spacer małego badacza” – wyjście do ogrodu, obserwacja pogody.

Dziecko prowadzi proste obserwacje pogody pod kierunkiem rodzica. Opisuje wygląd chmur na niebie, porównuje je do zwierząt. Następnie bada kierunek wiatru za pomocą dostępnych materiałów, np. chorągiewki, tasiemki.

      1. „Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko czeka na sygnał rodzica. Gdy rodzic wypowie hasło: Słońce świeci! dziecko zaczyna biegać w wyznaczonym miejscu. Na kolejny znak rodzica – klaskanie w dłonie – dziecko musi schować się przed deszczem „w domku”, kucnąć i złożyć ręce nad sobą, robiąc „daszek”. Po chwili ciszy rodzic znów wypowiada hasło: Słońce świeci! i dziecko znowu zaczyna biegać.

Miłej zabawy!
Pozdrawiam
p. Iza

 


Piątek 02.04.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Lany Poniedziałek

 

Witajcie Biedroneczki!

1. Wielkanocna gimnastyka – zabawa na dobry początek.

Do zabawy potrzebne będą:
• kolorowe obrazki z ćwiczeniami gimnastycznymi (Wielkanocne karty ruchowe),
• koszyczek.

Powtarzaj wspólnie z rodzicem:

„Wielkanocna wyliczanka królik, pisklak i pisanka,

raz, dwa, trzy, co w koszyczku niesiesz ty?”

Po recytacji wierszyka wylosuj z koszyka obrazek z ćwiczeniem do wykonania. Wykonuj ćwiczenia na zmianę z rodzicem.

2. Słuchanie i omówienie wiersza M. Lewickiej „Śmigus-dyngus”.

Obrazek

Śmigus-dyngus

Z jakiej dzisiaj to przyczyny
całe mokre są dziewczyny?
Czemu chłopcy wodę leją
i z tych dziewczyn wciąż się śmieją?

Wielkanocnym jest zwyczajem
lanie wody w Poniedziałek.
Śmigus – dyngus, wodę brać
i nią wszystkich wkoło lać.

Nie gniewajcie się zmoknięci,
bądźcie lepiej uśmiechnięci.
Czysta woda nie zaszkodzi,
zdrowia doda i ochłodzi.
Gdy się wyschnie, przecież można
oblać tego, kto nas oblał.

Małgorzata Lewicka

Wspólne ustalenie co dzieci lubią, a co im się nie podoba w zwyczajach związanych z lanym poniedziałkiem. Podczas rozmowy rodzic podkreśla konieczność respektowania umów i zasad zabawy podczas dyngusa. Wspólne ustalenie, w jaki sposób można polewać się wodą, żeby nie sprawić nikomu przykrości.

3. „Znajdź różnice” – ćwiczenie spostrzegawczości.

Znajdź 3 różnice

4. Piosenka „Mały zajączek”.

Posłuchaj piosenki o małym zajączku i spróbuj naśladować jego ruchy.

https://www.nutkidlasmyka.pl/film-s55f4s5698

5. „Mały zajączek” Kolorowanka.

Pokoloruj zajączka. Otocz pętlą te części ciała, które zajączek musiał umyć w piosence.

6. „Wyścigi pisanek” – zabawa ruchowa.

Do zabawy potrzebne będą:
• zabawkowe jajka (mogą być to ozdoby wielkanocne, jajka czekoladowe bądź inne znalezione w domu),
• plastikowe bądź metalowe łyżki,
• sznurek/lina/skakanka, którą zaznaczycie START i METĘ.

Zadaniem dziecka jest jak najszybsze przeniesienie do mety jajka położonego na łyżce. Zabawę można urozmaicać poprzez poruszanie się np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, wielkimi krokami, na palcach itp.

7. Film edukacyjny „W wielkanocnym koszyku”, czyli o tradycji zdobienia jajek.

 

Dziś zachęcam wszystkie dzieci do dekorowania jajek wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem. 

Ciekawe pomysły na zdobienie jaj znajdziecie również w filmach:

Miłej zabawy!

Pozdrawiam

p. Iza

 


Czwartek 01.04.2021

Witajcie moi drodzy

Temat zajęć: „Koszyczek wielkanocny”

1.Powitanka – utrwalenie form grzecznościowych.

Dziecko podchodzi do domowników i wita się z każdym, np. przez podanie ręki, ukłon, przytulenie, używając form grzecznościowych: Dzień dobry. Jak się masz? Miło cię widzieć.

2. Posłuchajcie piosenki.

Piosenka

3. Dorysujcie proszę pisanki do pustego koszyka.

4. Pokolorujcie jedną kolorowankę.

Propozycja nr. 1

Propozycja nr. 2

Pozdrawiam P. Monika


Środa 31.03.2021 r. – propozycje zabaw i zajęć

Temat zajęć: Na wielkanocnym stole

 

Dzień dobry Biedroneczki!

      1. Święta w moim domu – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dziecka.

Obejrzyjcie wspólnie z rodzicami ilustracje przedstawiające zwyczaje wielkanocne.

Zwyczaje wielkanocne

Porozmawiajcie o tym, w jaki sposób będziecie obchodzić Święta w Waszym domu.

      1. Święta Wielkanocne – świąteczna piosenka.

https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g

Wysłuchajcie z uwagą piosenki i postarajcie się zapamiętać jak najwięcej produktów, które powinny znaleźć się w koszyczku wielkanocnym. Po wysłuchaniu utworu spróbujcie wymienić nazwy tych produktów, które zapamiętaliście. Obejrzyjcie teraz ilustrację do piosenki i sprawdźcie, czy udało Wam się wymienić wszystkie produkty. 

Koszyczek wielkanocny

      1. Niespodzianki od zająca – zabawa tropiąca.

Ukryjcie w domu albo w ogrodzie jajka np. plastikowe lub styropianowe (mogą być inne niespodzianki). Następnie pobawcie się w „ciepło-zimno”. Kiedy dziecko będzie daleko od niespodzianki rodzic mówi „zimno”, „lodowato”, a kiedy podejdzie blisko mówi: „ciepło”, „cieplej”, „gorąco”.

      1. W wielkanocnym koszyku – karta pracy. 

Pokoloruj najmniejszego baranka, największą pisankę oraz zajączka z najdłuższymi uszami.

Karta pracy

      1. Jajeczko – masażyk relaksacyjny.

Wspólnie z dorosłym pobawcie się przy rymowance, wykonując masażyk na plecach drugiej osoby.

Jajeczko

Małe jajeczko kręciło się w kółeczko. (kreślenie kształtu jajka)

Było nakrapiane, w kropki malowane. (lekkie stukanie palcami wskazującymi)

Z góry na dół się turlało, (naprzemienne przesuwanie płasko ułożonych dłoni od szyi do pasa)

wysoko podskakiwało! (oklepywanie dłońmi na przemian)

Pod pierzynkę się schowało (przytulenie się do pleców partnera)

i chwileczkę tam siedziało…

Gdy mu ciepło się zrobiło, (masowanie pleców dłońmi ruchami okrężnymi)

trach, kurczątko wyskoczyło! (klaśnięcie w dłonie)

Do góry powędrowało, (kroczenie palcami wskazującym i środkowym obu dłoni w kierunku szyi)

za uchem połaskotało (połaskotanie za uszami)

i cichutko zapiszczało! (ciche naśladowanie głosu pisklaka: pi, pi, pi!)

Marta Jelonek

      1. Gumowe jajko – zabawa badawcza.

W wolnym czasie zachęcam do przeprowadzenia eksperymentu z jajkiem.  

Do wykonania eksperymentu potrzebujemy :

      • słoika lub szklanki,
      • octu,
      • jajka (surowego).

Nalejcie ocet do połowy wysokości szklanki i delikatnie zanurzcie w nim jajko. Pozostawcie miksturę na minimum 24 godziny, ale co jakiś czas obserwujcie co się z nim dzieje. Po odczekaniu doby ostrożnie wyjmijcie jajko ze słoika (uwaga jajko jest śliskie).

Czy wiecie co się zmieniło?

Jajko nie ma skorupki! Możecie to dokładniej zaobserwować oglądając je pod światłem słonecznym lub latarki. Co więcej, jajko jest elastyczne i odbija się jak piłeczka.

Po więcej eksperymentów zapraszam na stronę:

Eksperymenty z jajem, czyli 7 pomysłów na doświadczenia z dziećmi!

https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

 

Miłego dnia!

Pozdrawiam

p. Iza

 

 

 

Wtorek 30.03.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Pisanki, kraszanki

 

Dzień dobry Biedronki!

      1. Gimnastyka na wesoło:
        Zabawa w marsz
      2. Zabawa paluszkowa na powitanie:
        Gdy się rączki spotykają,
        To od razu się witają (podanie dłoni)
        Gdy się kciuki spotykają,
        To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)
        Gdy się palce spotykają,
        To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)
      3. Posłuchajcie zagadek i spróbujcie je rozwiązać
        Malutka, żółta kuleczka,
        co właśnie wyszła z jajeczka
        i pod kury skrzydełkami
        posila się ziarenkami.
        -kurczątko-

        Wesoło skacze po łące,
        wąchając kwiaty pachnące,
        a kiedy głód go dopada,
        marchewkę na obiad zjada.
        -zajączek-

        Ma krótkie, skręcone różki,
        i zbrojne w kopytka nóżki,
        a także ciepłe, białe futerko,
        nie musi spać pod kołderką.
        -baranek-

      4. Posłuchajcie opowiadania Agnieszki Galicy „Bajeczka wielkanocna”
        „BAJECZKA WIELKANOCNA” AGNIESZKA GALICA
        Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęty wychylać się z pączków.
        – Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać?
        A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
        – Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
        Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk, puk! i przygrzewało mocno.
        – Stuk-stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek.
        Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
        – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
        Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem
        znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
        – Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.
        – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
        – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
        – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
        – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
        – To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
        W wielkanocny poranek
        Dzwoni dzwonkiem Baranek,
        A Kurczątko z Zającem
        Podskakuje na łące.
        Wielkanocne Kotki,
        Robiąc miny słodkie,
        Już wyjrzały z pączka,
        Siedzą na gałązkach,
        Kiedy będzie Wielkanoc?
        Wierzbę pytają.
      5. Rozmowa na temat opowiadania:
        -Co robiło słonko?
        -Kogo po kolei słoneczko zapraszało na święta? Wybór odpowiednich sylwet.
        -Czy bazie, kurczaczek, zajączek, baranek świętują razem z nami przy wielkanocnym stole?
        -Jakie Święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
      6. Połączcie jajka z odpowiednią cyfrą
      7. Kurczaczek – praca plastyczna
        Do wykonania kurczaczka potrzebujemy:
        – żółta farba
        – widelec
        – czarny długopis lub oczka kreatywne
        – pomarańczową kartkę
        – klej
        – nożyczki
        – kartka
        Krok 1: Rozpocznij malowanie
        Zanurz widelec w żółtej farbie i odbijaj go na kartce papieru.
        Dodawaj coraz więcej odcisków, poruszaj się po okręgu, aby zacząć robić swoje małe pisklę.

        Fork painting - enjoy these funky fork print Easter chicks as a great Easter craft for kids

        Krok 2: Stwórz koło
        Kontynuuj malowanie widelcem, aż zakryjesz pełny okrąg.
        Nakładaj na siebie odbicia widelca.

        Fork painting - enjoy these funky fork print Easter chicks as a great Easter craft for kids

        Krok 3: Dodaj oczy, nogi oraz dziób
        Wytnij mały trójkąt z pomarańczowego papieru. Przyklej oczka kreatywne bądź narysuj je mazakiem. Namaluj nóżki Twojemu kurczaczkowi.
        Fork painting - enjoy these funky fork print Easter chicks as a great Easter craft for kids

         

      8. Pożegnanie po zakończonej pracy.

        Na „do widzenia” rączki machają,    /machamy na pożegnanie

        Tak ze wszystkimi się żegnają.

        (Wiosna, wiosna)  (marzec, marzec) (wtorek, wtorek) *    /prawa dłoń wykonuje falujący ruch w kierunku lewej dłoni

        klap, klap, klap           /klaszczemy 3 razy

        (Wiosna, wiosna)  (marzec, marzec) (wtorek, wtorek) *   /lewa dłoń wykonuje falujący ruch w kierunku prawej dłoni

        Klap, klap, klap          /klaszczemy 3 razy

        Wszyscy się żegnamy tak.         /przybijamy piątkę z rodzicem.

        * spytajmy dziecko jaka jest pora roku, miesiąc bądź dzień tygodnia i wtedy powtarzajmy.

Pozdrawiam
p. Magda

 

Wtorek 30.03.2021 r. – propozycje zabaw popołudniowych

 

Witajcie Biedroneczki!

1. Zabawa z piosenką „Hopla, hopla”. 

Posłuchaj piosenki, a dowiesz się skąd wielkanocny zając bierze jajka i dlaczego chowa je w ogrodzie. Poskacz razem z zajączkiem. Spróbuj zaśpiewać refren piosenki.

 

Hopla, Hopla

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (4x)

1. Wskoczył zając do kurnika,

Zebrał jajka do koszyka.

Z nich pisanki zrobił sam

I w ogródku schował nam.

 Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (2x)

2. Już pisanki znaleźliśmy,

Były w trawie i wśród liści.

Ozdobimy nimi dom,

Bo pisanki po to są.

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! (4x)

 

2. Wielkanocne jajko – kolorowanka.

Pokoloruj pisankę według własnego pomysłu.

Kolorowanka

 

3. Wielkanocna gimnastyka – zabawa słowno-ruchowa.

Wielkanocne-karty-ruchowe

Do zabawy potrzebne będą kolorowe obrazki z ćwiczeniami  do wykonania oraz koszyk. Wydrukowane i pocięte obrazki należy włożyć do koszyka. Teraz czas nauczyć się krótkiej rymowanki. Powtarzaj wspólnie z rodzicem:

„Wielkanocna wyliczanka królik, pisklak i pisanka,

raz, dwa, trzy, co w koszyczku niesiesz ty?”

Po recytacji wierszyka wylosuj z koszyka obrazek z ćwiczeniem do wykonania.  Wykonuj ćwiczenia na zmianę z rodzicem.

Miłej zabawy!

Pozdrawiam

p. Iza

 


Poniedziałek 29.03.2021 r. – propozycje zajęć i zabaw

Temat zajęć: Wielkanocny zajączek

 

Witajcie Biedroneczki!

      1. Przywitajmy się wierszykiem „Na dzień dobry” – zabawa na powitanie.

Na „dzień dobry” rączki machają,    /machamy na powitanie

Tak ze wszystkimi się witają.

Digi, digi,       /prawa dłoń wykonuje falujący ruch w kierunku lewej dłoni

klap, klap, klap           /klaszczemy 3 razy

Digi, digi,       /lewa dłoń wykonuje falujący ruch w kierunku prawej dłoni

Klap, klap, klap          /klaszczemy 3 razy

Wszyscy się witamy tak.         /przybijamy piątkę z rodzicem.

      1. Posłuchajcie wiersza pt. „Wielkanocne zajączki” Małgorzaty Lewickiej.

Wielkanocne zajączki

Pytał raz zająca zając,

kręcąc noskiem i wzdychając:

„Powiedz, drogi przyjacielu,

wszak na rzeczach znasz się wielu,

co dać dzieciom na Wielkanoc:

czy marchewkę, świeże siano,

pęk sałaty lub kapustę?

Martwię się już tak od szóstej!”.

A przyjaciel tak mu powie:

„Po co tracić czas i zdrowie!

Schrup marchewkę lepiej sam,

bo ja inny pomysł mam.

Zajączkowa niespodzianka

wielkanocna to pisanka!

Sposób prosty, mówię z góry:

trzeba jajko wziąć od kury

i na twardo ugotować.

Gdy ostygnie, pomalować,

w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.

Ej, ucieszą się dzieciaczki!

Napisz jeszcze swe życzenia –

wielkanocne pozdrowienia.

Wszystko już kolego wiesz,

więc do pracy teraz spiesz”.

Pomknął ucieszony zając

ważne słowa powtarzając.

A w świąteczny ciepły ranek

wszystkie dzieci roześmiane

otrzymały niespodzianki:

dyngus, bazie i pisanki.

Wraz z żółtymi żonkilami

mała kartka z życzeniami:

Niechaj dziś dla wszystkich dzieci

wielkanocne słonko świeci.

Dla starszaka i dla brzdąca

pozdrowienia od ZAJĄCA.

Małgorzata Lewicka

      1. Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza:
      • Jaki kłopot miał zajączek?
      • Jaką radę dał mu kolega?
      • Jak robi się pisanki?
      • Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?
      1. Z czym kojarzą się Święta Wielkanocne? – zabawa dydaktyczna.

Dziecko ogląda różnorodne obrazki związane ze Świę­tami Wielkanocnymi i świętami Bożego Narodzenia: koszyczek wielkanocny, pisanki, baranka, zabawki do oblewania, bombki, łańcuch choinkowy, choinkę, Świętego Mikołaja. Dziecko wybiera te obrazki, które jego zdaniem pasują do zbliżających się świąt wielkanocnych i uzasadnia swoją wypowiedź.

Obrazki

      1. Zabawa „Zajączki do domu” – zabawa ruchowa na czworakach.

Zachęcam do zabawy wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem. Do zabawy potrzebujemy obręczy, którą można wykonać np. ze sznurka lub skakanki. Potrzebujemy tylu obręczy, ilu jest uczestników zabawy. Dziecko siedzi w siadzie podpartym w małej obręczy-norce. Na sygnał: Zajączki na spacer! dziecko porusza się na czworakach skokiem zajęczym pomiędzy obręczami. Na hasło: Zajączki do domu! – wraca do swojej obręczy.

      1. Wielkanocny quiz – gra planszowa dla całej rodziny.

Planszę do gry można wydrukować (Wielkanocna gra planszowa) lub narysować na kartce wspólnie z rodzicem na wzór tej załączonej.

Liczba graczy: dowolna (od 1 do 4)

Materiały: plansza; kostka do gry, pionki (można wykorzystać też guziki lub nakrętki)

Zasady gry

Dorosły rozkłada planszę do gry. Gracze ustawiają swoje pionki obok zajączka. Kolejno rzucają kostką i przesuwają się o wskazaną liczbę oczek. Gdy pionek stanie na polu z pisanką, gracz otrzymuje dowolne zadanie, np. ruchowe (zrób przysiad, zrób dwa pajacyki) lub zagadkę (Co to jest? Ma trąbę i wielkie uszy?). Dorosły może wymyślać przeróżne zadania, znając możliwości i zasób wiedzy dziecka oraz wiedząc jakiego rodzaju zagadki najbardziej mu się podobają. Za poprawne wykonanie zadania lub rozwiązanie zagadki gracz zyskuje dodatkowy rzut kostką. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza dotrze do mety. Jeśli nie wykona zadania lub źle odpowie na zadane pytanie, traci kolejkę.

      1. Piosenka „Marcowe zajączki”.

Zapraszam do zabawy przy piosence „Marcowe zajączki”.

https://www.youtube.com/watch?v=tCDPA_zF8uQ

Zabawa przebiega zgodnie z opisem:

      • Dziecko tańczy z rodzicem, podskakuje z nogi na nogę w rytmie piosenki;
      • Wykonuje podskoki obunóż;
      • Klaszcze w dłonie partnera;
      • Naśladuje wąchanie i zrywanie kwiatów;
      • Biegnie w miejscu;
      • Naprzemiennie klaszcze i uderza dłońmi w kolana;
      • Przykuca i stuka palcami o podłogę;
      • Na zakończenie układa się na plecach, dłonie ma pod głową.
      1. Wielkanocny zajączek – 3 pomysły na wykonanie pracy plastycznej.

W wolnym czasie zachęcam do wykonania wielkanocnego zajączka z wykorzystaniem materiałów dostępnych w domu.

Propozycja nr 1 – Zajączek z papierowych talerzyków

Na okrągły talerz naklejamy kreatywne oczy i nos z pompona, a następnie dorysowujemy wąsy i buzię zająca. Z drugiego talerzyka wycinamy uszy i doklejamy od tyłu talerzyka.

Propozycja nr 2 – Zajączek z drewnianej klamerki

Malujemy drewnianą klamerkę białą farbą i pozostawiamy ją do wyschnięcia. Następnie doklejamy klejem typu Magic wszystkie elementy buzi zająca, czyli oczy, nos, wąsy, uszy.

Propozycja nr 3 – Zajączek z papierowego kubeczka

Na kubeczek naklejamy kreatywne oczy, wąsy z kreatywnych drucików oraz nos z malutkiego pomponika. Z pianki lub papieru wycinamy uszy i doklejamy od tyłu. Gotowe!

Źródło: https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/jak-zrobic-zajaczka-wielkanocnego-z-dziecmi.html

 

Biedroneczki pamiętajcie o codziennej aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu!

Życzę miłego dnia!

Pozdrawiam

p. Iza

 



Skip to content